Flavonoide: ce sunt acestea? Beneficii si cele mai bune surse

11-02-2021
de catre D. Sam
Flavonoide: ce sunt acestea? Beneficii si cele mai bune surse

Flavonoidele sunt compuși bioactivi, care se găsesc din abundentă în legume, fructe și alte plante. Dau culoare plantelor și îndeplinesc multe alte funcții importante. Bioflavonoidele acționează ca antioxidanți naturali, protejează plantele împotriva insectelor și ciupercilor și a efectelor nocive ale radiațiilor ultraviolete.

Multe studii sugerează că flavonoidele au proprietăți antialergice, antivirale, antiinflamatoare, anticancerigene, vasodilatatoare și de inhibare a peroxidării lipidelor. Cu toate acestea, cea mai mare atenție a fost acordată activității antioxidante a acestor compuși, adică neutralizării formării radicalilor liberi în organism.

Flavonoizii ar trebui să fie prezenți în dietă, pentru a-și folosi potențialul asupra starii noastre de sănătate.

Ce sunt flavonoidele?

Flavonoidele (cunoscute și sub numele de bioflavonoide sau flavone) sunt compuși naturali produși de plante cu proprietăți antioxidante. Acestea protejează celulele corpului nostru împotriva efectelor daunatoare cauzate de acțiunea radicalilor liberi.

Pana in prezent grupul de flavonoizi include peste 6.000 de compuși și numărul continuă să crească. În corpul nostru, flavonoidele pot juca un rol similar cu vitaminele. Este adevărat că nu sunt considerate nutrienți esențiali, dar efectul lor benefic asupra corpului nostru rămâne neprețuit. Flavonoidele au nenumarate beneficii și proprietăți care susțin sănătatea. 

Flavonoidele sunt defapt coloranții care dau plantelor culorile: de la galben și portocaliu pentru citrice, la albastru marin pentru coacăze și afine. Majoritatea flavonoidelor consumate sunt descompuse în mare parte în diferiți acizi fenolici care neutralizează radicalii liberi. Datorită diferențelor de structură, acestea sunt împărțite în flavanone, flavanoli, flavone, izoflavone, flavonoli și antociani.

Datorită faptului că acești compuși sunt omniprezenți în plante, sunt si un element foarte important în dieta umană. Se estimează că o persoană consumă în medie 1 g de compuși flavonoizi în timpul zilei.

De asemenea, au multe funcții importante: protejează plantele împotriva excesului de radiații UV, împotriva dăunătorilor, ciupercilor, acționează ca hormoni, regulatori de creștere și controlează reacțiile enzimatice. Flavonoidele au o serie de efecte biologice confirmate de cercetările științifice.

Proprietățile flavonoidelor

Flavonoidele au un efect:

  • antiinflamator
  • anticancerigen,
  • antiaterosclerotic
  • anti-agregare (reducerea capacității trombocitelor de a forma cheaguri),
  • antiaritmic,
  • hipotensiv (scăderea tensiunii arteriale),
  • diastolic,
  • diuretic,
  • detoxifiant,
  • antibacterian,
  • antiviral,
  • antialergic.

Beneficiile flavonoidelor 

Metabolizarea flavonoidelor nu este bine înțeleasă, dar specialistii cred, că cel puțin jumătate dintre acești compuși trec nemodificati din tractul gastro-intestinal în sânge, iar restul sunt metabolizați în principal în ficat și intestine. Efectul lor pro-sănătate rezultă din activitatea antioxidantă.

Actiune antitumorala

Din anii 1970, s-au efectuat studii care oferă dovezi ale efectelor anticancerigene ale flavonoidelor. S-a demonstrat că acești compuși reduc activitatea substanțelor cancerigene și reduc incidența tumorilor. Studiile confirmă, de asemenea, că riscul anumitor tipuri de cancer este redus pe măsură ce creștem consumul de flavonoide. S-a constatat că o dietă bogată în izoflavone reduce riscul de apariției a cancerului de sân la femei și a cancerului de prostată la bărbați.

Protectie cardiovasculara

Proprietățile antioxidante ale flavonoizilor ajuta la prevenirea bolilor sistemului circulator. Numeroase studii au demonstrat că o dietă bogată în flavonoide (de exemplu 4 căni de ceai verde pe zi) are un efect benefic asupra stării sistemului circulator. Așa-numitul paradox francez confirmă rolul flavonoidelor. Dieta franceză este bogată în grăsimi, dar francezii suferă rar de arterioscleroză. Probabil responsabila de acest lucru este dieta bogată în flavonoide provenite din legume, fructe și vin roșu, care previn oxidarea colesterolului LDL. Flavonoidele reduc reacția inflamatorie în procesele aterosclerotice prin inactivarea radicalilor liberi. 

Protectie pentru sistemul nervos

Cercetările din ultimii ani indică influența flavonoidelor asupra sistemului nervos și posibila lor implicare în prevenirea și tratamentul bolilor neurodegenerative legate de îmbătrânire - demență, boala Parkinson și boala Alzheimer. Dietele bogate în flavonoizi contribuie la îmbunătățirea funcțiilor cognitive, probabil datorită efectului lor protector asupra neuronilor și accelerarea regenerării lor. S-a demonstrat că utilizarea de ginko biloba, o planta bogata în flavonoizi poate fi benefica în ameliorarea simptomelor de demența și a bolii Alzheimer. 

Flavonoidele și diabetul

Diabetul zaharat apare ca urmare a afectării secreției de insulină de către celulele beta pancreatice sau ca o consecință a scăderii sensibilității la insulină. Studiile au arătat că unii flavonoizi au efect antidiabetic.

  • Epicatechina stimulează sinteza și secreția de insulină.
  • Epigalocatechin-3-galatul inhibă sinteza glucozei în hepatocite, adică acționează hipoglicemic.
  • Daidzeina, luteolina și quercetina previn creșterea rapidă a glicemiei după masă.
  • Flavonoidele protejează împotriva apariției cataractei la diabetici.

Actiune hepatoprotectoare

Unele flavonoide, în special silimarina (armurariu este o sursă excelentă) are efect hepatoprotector (ofera protecție hepatică), reduce peroxidarea lipidelor și stimulează regenerarea ficatului.

Surse alimentare de flavonoizi

Flavonoidele sunt un element esențial în dietă. Cu cât consumul de legume și fructe este mai mare, cu atât mai mulți flavonoizi ajung in organism. Consumul mediu de flavonoide este cuprins între 100 și 1000 mg (1 gram) pe zi.

Dietele din Orient, cu alimente mai puțin procesate și un conținut ridicat de soia și ceai, oferă aproximativ 2 g, în timp ce dieta occidentală, bogata in alimente extrem de procesate, doar 50 mg pe zi.

Cea mai mare cantitate de flavonoizi se găsește în alimentele care nu sunt supuse tratamentului termic și depozitării îndelungate. Cele mai bogate alimente bogate in flavonoide sunt legumele (ceapă, roșii, ardei, broccoli) și fructele (citrice, mere, afine, coacăze negre, struguri). Alte produse care conțin acești compuși includ cafeaua, cacao, ceai verde, vin roșu, condimente și leguminoase.

Alimente bogate in flavonoide (mg / 100 g)

Anghinare 12,51
Suc de Grapefuit 18,98
Suc de portocale   18,99
Portocale   42,57
Tei 46,40
Lămâi 49,81
Grapefruit   54,50
Oregano uscat   412.13
Alimemente bogate in flavonoli
Cireșe  9.41
Afine americane  10.59
Coacăze 11.53
Sparanghel fiert  15.16
goji  31.20
Ceapa rosie  38,34
Ridiche 78.09
Măcriș   102,20
Concentrat de suc de soc  108,16
Pătrunjel uscat   331,24
Capere proaspete 493.03
Alimemente bogate in flavone
Gulie  1.3
Struguri roșii   1.3
Lămâi  1.9
Cicoare 2,85
Țelină  3,90
Piper verde 4.71
Sparanghel  9,69
Patrunjel proaspat 216,15
Oregano uscat   1046,46
Patrunjel uscat   4523,25
Alimemente bogate in antociani
Fructe roșii 40,15
Zmeură 40,63
Varza rosie 63,50
Coacăz roșu  75.02
Mure  90,64
Afine  141.03
Coacăze  154,77
Năut  262,49
Fructe de padure 285,21
Aronia  349,79

Flavonoizii din suplimentele alimentare

Datorită interesului crescut pentru tratamentele naturiste cu compuși de origine naturală și a efectului benefic pe care flavonoidele il au, numărul suplimentelor alimentare care conțin aceste substanțe este în creștere. Flavonoidele se regasesc în compozitia preparatele farmaceutice utilizate în prevenirea și tratamentul bolilor de inima, ale sistemului circulator, varicelor (rutină, diosmină, hesperidină), ficatului (silimarina) și ameliorării simptomelor menopauzei (izoflavonelor). Ingrediente folosite în suplimente sunt extrase din flori de păducel și fructe, soc, gingko biloba, grapefruit și anghinare, etc. 

Pentru a va bucura de beneficiile flavonoidelor asupra sănătatii, este foarte important să consumați legume și fructe proaspete. O dietă echilibrată este cheia sănătății și a unei stări de bine.

Flavonoide contraindicatii 

Flavonoidele in doze prea mari pot interacționa cu acidul folic, vitamina C și vitamina E. De asemenea, pot afecta glanda tiroidă și pot reduce disponibilitatea iodului.

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua