Acidul folic sau vitamina B9: beneficii, rol, administrare si precautii

01-10-2020
de catre . Admin
Acidul folic sau vitamina B9: beneficii, rol, administrare si precautii

Acidul folic - ce este, ce rol are, beneficii, doze recomandate, simptome ale deficienței

Vitaminele sunt esențiale pentru a evita problemele de sănătate, in special pentru funcționarea normală a ficatului și a sistemului nervos, dar mai presus de toate sunt importante pentru transformarea carbohidratilor in glucoza si metabolismul grăsimilor. Să descoperim împreună din acest articol proprietățile si beneficiile aciduli folic, cunoscut și ca vitamina B9.

Acidul folic sau vitamina B9 - ce este, beneficiile si rolul lui

Vitamina B9 cunoscuta si ca Acid folic sau folat, este o vitamină foarte importantă pentru corpul nostru, esențială pentru sinteza ADN-ului, pentru formarea hemoglobinei si indispensabilă pentru producerea de celule noi. De asemenea joaca un rol fundamental în reînnoirea țesuturilor care suferă procese de replicare rapidă, cum ar fi epiderma și țesuturile embrionare. Din acest motiv, aportul de acid folic este prescris de care medici în special în timpul sarcinii pentru a preveni malformațiile copilului.

Termenul de acid folic, provine din latinescul folium care înseamnă frunză și a fost folosit pentru prima dată de savantul american Henry Mitchell pentru a indica substanțele extrase din frunzele de spanac care s-au dovedit eficiente împotriva anemiei. 
 
În plus, este important să se facă distincția între acidul folic și folat, deoarece acesta din urmă este un compus prezent în mod natural în alimente, în timp ce acidul folic este molecula sintetică prezentă în suplimentele de vitamine. Folatul reprezintă forma naturală a Vitamine B9.

Principalele beneficii

Este deosebit de important ca vitamina B9 să fie prezentă în cantități optime în organismul nostru pentru a asigura oxigenarea și dezvoltarea normală a țesuturilor, în special a celor în creștere, cum ar fi cele embrionare.

Susține sistemul nervos si combate anemia

Acidul folic, sau vitamina B9, este o moleculă care este implicată în sinteza celulară a proteinelor, ADN-ului și hemoglobinei. Amintiți-vă că hemoglobina este factorul care transportă, datorită fierului, oxigen către țesuturile corpului și că lipsa hemoglobinei (sau a celulelor roșii din sânge) este definită ca anemie. 
Prin urmare, deficiențele de acid folic la adulți se manifestă în principal prin anemie, adică lipsa de fier în hemoglobină și globule roșii mărite. În aceste cazuri, acidul folic are beneficii semnificative pentru vindecarea anemiei.

Susține sistemul imunitar si inima

Acidul folic ajută la reducerea nivelului de aminoacid homocisteină din sânge, prin urmare este esențial să se furnizeze acid folic în cazul în care aceste valori sunt ridicate. De fapt, nivelul crescut de homocisteină este asociat cu un risc crescut de boli de inimă, atac de cord și boli vasculare. 

Susține cresterea sanatoasa a parului

Având în vedere numeroasele sale proprietăți, acidul folic este un remediu eficient impotriva căderii părului, fiind inclus in multe produse cosmetice. Lipsa acidului folic poate face părul mai fragil. 

Care sunt simptomele deficitului de acid folic

De regulă, simptomele deficitului de acid folic apar treptat. Una dintre principalele simptome ale deficitului de acid folic este oboseala și lipsa de energie, senzație asociata cu anemia cauzata tocmai de deficit de folat. În unele cazuri, poate aparea si o reducere a poftei de mâncare. La examinarea fizică, unii pacienți cu deficit de folat pot avea o limbă dureroasă, roșie. 
În cazuri rare pot aparea și simptome neurologice, cum ar fi depresia, tulburările cognitive sau demența.

Principalele simptomele ale deficitului de acid folic sunt următoarele:

  • Respiratie sacadata
  • Oboseală;
  • Apariția alergiilor;
  • Tulburări de memorie;
  • Stări de iritabilitate;
  • Slăbiciune musculară;
  • Stări depresive.

Cauze ale deficitului de acid folic

Acidul folic este introdus în organism prin alimente: în cele mai multe cazuri, cerința este acoperită prin dieta. Însa o dietă foarte săracă in legume, fructe dar și produse de origine animală poate fi asociată cu un deficit al acidului folic.
În general, vorbim de deficit de acid folic atunci când nivelul este mai mic de 2 ng / ml. 
Între 2 și 4 ng / ml ne aflăm într-o situație limită. 

În unele cazuri, un nivel scăzut de acid folic nu depinde de nutriție, ci de incapacitatea de a absorbi această vitamină importantă în intestin. Problema este intalnita la persoanele cu boală celiacă care nu este tratată corespunzător, în cazul sindromului de intestin scurt sau al persoanelor cu by-pass gastric.

Unele medicamente, cum ar fi metotrezatul, fenitoina, sulfasalazina și trimetoprimul pot inhiba absorbția folatului sau conversia acestuia în forma activă, provocând efectiv un deficit.

Importanța acidului folic în sarcină

acid folic in sarcina

Acidul folic este o componentă esențială pentru dezvoltarea vieții. În acest sens, vitamina B9 își asumă un rol decisiv în creșterea și reproducerea celulelor și este esențială pentru celulele care se reproduc rapid.

În timpul fazei premergătoare sarcinii și în timpul alaptarii, organismul mamei are nevoie de mai mult acid folic, deoarece fătul absoarbe cea mai mare parte a acestuia și în consecință, 60% dintre femeile gravide suferă de o deficiență a acestui element. Din acest motiv, în sarcină este necesar să completați nu numai cu o dietă echilibrată, ci și cu preparate farmaceutice specifice.

Cantitatea recomandată de acid folic este de 0,4 miligrame pe zi (400 micrograme). O doză care trebuie crescută la femeile care planifică o sarcină sau la cele care sunt deja însărcinate. În acest caz necesarul zilnic recomandat de acid folic în sarcină este de 0,6 miligrame pe zi și scade la 0,5 în perioada de lactație.

Mai mult, lipsa acidului folic în timpul sarcinii poate duce la alte defecte ale copilului precum:

  • Malformatii ale inimii;
  • Cheiloschizis (buza de iepure); 
  • Palatoschizis (despicătura vălului palatin);
  • Defecte de tub neural.

Mineralele și vitaminele sunt foarte importante mai ales în prima jumătate a sarcinii. Concentrațiile lor din sânge scad adesea pe măsură ce sarcina progresează. Micronutrienții previn stresul oxidativ prin reducerea riscului de avort spontan. 

Adesea femeia descoperă că este însărcinată abia în a cincea săptămână de sarcină, dar dezvoltarea structurilor embrionare, din care se vor forma creierul și măduva spinării fătului, este finalizată la doar 28 de zile de la concepție.

Acidul folic este important pe parcursul celor 9 luni, dar este esențial în primul trimestru, deoarece o deficiență a acestei vitamine se corelează cu defecte ale formării tubului neural (care se finalizează în primul trimestru de sarcină) și poate provoca unele afecțiuni moderat severe, inclusiv spina bifida.

Care este cantitatea necesară de acid folic

Corpul nostru nu este capabil să producă acid folic și nici să-l stocheze, astfel trebuie să asimilat, în mod regulat din alimentele.
Doza zilnică recomandată de acid folic in functie de varsta este următoarea:

  • bebelusi  –– 0-6 luni 65 μg (micrograme)
  • bebelusi ––  7-12 luni 80 μg
  • copii  ––– 1-3 ani 150 μg
  • copii ––– 4-8 ani 200 μg
  • copii ––– 9-13 ani 300 μg
  • adulti –––14+ ani 400 μg
  • Înainte e sarcină dar si în perioada sarcinii 600 μg
  • În perioada alăptării 500 μg

Cum se previne deficitul de acid folic

În primul rând, pentru a preveni un deficit de acid folic, vă sfătuim să urmați o dietă sănătoasă, bogată în alimente naturale și nu foarte procesate. 

Alimente bogate în acid folic

Acidul folic este prezent în multe alimente sub formă de folat. Necesarul zilnic de acid folic în condiții normale este de 200 micrograme pe zi, în timp ce crește la 400 micrograme pe zi. Principalele alimente vegetale bogate în acid folic sunt legumele cu frunze verzi, mai ales dacă sunt consumate proaspete și crude: de fapt, după trei zile se pierd până la 70% din folati, iar prin fierbere chiar și 90%.

În special, legumele precum broccoli, spanac, salată, varză, andive și sfecla roșie sunt foarte bogate în folat. Dar se regaseste si in citrice, căpșuni, kiwi si avocado, nuci, în leguminoase, cereale integrale, ouă, ficat și somon.

Această vitamină B9 cunoscuta ca si acid folic, are o importanță fundamentală pentru sănătatea noastră.

Contraindicații: toxicitatea acidului folic și interacțiuni

Folatul produce rar efecte secundare. Cu toate acestea, dacă dozele luate (în special prin suplimente) sunt excesive, acidul folic poate avea unele contraindicații. În special pot exista probleme de stomac, greață, pierderea poftei de mâncare, probleme cu somnul. În plus, aportul in exces al uneia dintre vitaminele B poate provoca un dezechilibru în echilibrul celorlalte vitamine B din organism și din acest motiv integrarea ar trebui să aibă loc întotdeauna sub supraveghere medicală.

Citește și Vitamina C: beneficii, doza recomandata, reactii adverse, contraindicatii

Suplimente de acid folic

În unele cazuri, medicul poate prescrie suplimente cu acid folic, in cazul in care considera ca exista un risc crescut de deficit (în caz de by-pass gastric, malnutriție, alcoolism) în cantitate de 1 mg pe zi. 

În cazul administrării de medicamente, suplimentul de acid folic trebuie luat împreună cu acestea. 
Vă recomandăm întotdeauna să cereți sfatul medicului,  deoarece aportul excesiv de acid folic poate provoca alte probleme. 

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua