Quercetina: ce este? Care sunt proprietatile si beneficiile

04-08-2021
de catre Dr. Sam
Quercetina: ce este? Care sunt proprietatile si beneficiile

Quercetina aparține grupului de compuși vegetali bioactivi cu activitate antioxidantă, numiți flavonoizi. Este de fapt un pigment natural al plantelor, care se găsește în multe fructe și legume, de exemplu în frunzele de ceai verde, ceapa, broccoli, mere, afine și struguri. Quercetina are proprietăți antiinflamatoare și actiune anticancerigena si totodata are un efect pozitiv asupra sistemului cardiovascular și asupra metabolismului.

Beneficii și utilizari pentru Quercetina

  • reglează nivelul tensiunii arteriale
  • reduce colesterolul LDL
  • este un puternic antioxidant
  • reduce riscul de infarct miocardic, accident vascular cerebral - reduce placa dăunătoare din artere
  • îmbunătățește circulația sângelui
  • susține tratamentul bolilor pulmonare

Aportul zilnic mediu de quercetina din alimente este de aproximativ 20-40 mg. Doza zilnica recomandata de quercetina ce se poate obtine din suplimentele alimentare este de 50-500 mg.

Quercetina - proprietăti

Quercetina este un flavonoid natural cu acțiune multidirecțională, care are multe proprietăți benefice asupra corpului uman. Se caracterizeaza prin puternice proprietăți antioxidante. La randul lor antioxidantii, se stie ca protejeaza împotriva radicalilor liberi, care sunt responsabili de aparitia bolilor cronice. 

Proprietăți anti-cancer

Datorită acestor proprietăți, Quercetina poatea ajuta la previnirea cancerului. Studiile au arătat că poate induce apoptoza (moartea naturală) a celulelor canceroase și poate inhiba diviziunea celulară, ceea ce il face un aliat impotriva cancerului. Aceste proprietăți fac din quercetină un compus care are potențialul de a susține chimioterapia.

Proprietăți antiinflamatorii

Quercetina este un compus care prezintă proprietăți antiinflamatorii. Inhibă formarea de citokine pro-inflamatorii și este, de asemenea, un factor protector pentru celulele nervoase, protejând neuronii de degradare.

S-a demonstrat că o dietă bogată în alimente care contin flavonoide (ceai verde, vin roșu, legume și fructe) reduce riscul bolilor cardiovasculare. De asemenea, aceste alimente ajuta la reglarea nivelului colesterolului din sânge si la reducerea nivelului de colesterol rău LDL. Consumul ridicat de flavonoide, inclusiv quercetina, este asociat cu normalizarea tensiunii arteriale și cu un risc redus de ateroscleroză.

Quercetina, împreună cu rutina, întărește și crește elasticitatea vaselor de sânge. Quercetina este, de asemenea, un compus bine cunoscut pentru utilizarea sa în alergii, unde inhibă secreția de histamină și a altor mediatori proinflamatori. Cercetările au arătat că poate fi folosita si în tratamentul astmului, datorită proprietăților care reduc hiperactivitatea căilor respiratorii.

Activitatea antioxidantă a quercetinei poate contribui la protejarea celulelor sănătoase și poate proteja organismul împotriva formării celulelor canceroase.

Proprietăți antivirale

Literatura evidențiază, de asemenea, proprietățile antivirale ale quercetinei. Cercetările indică faptul că quercetina prezintă capacitatea de a se lega de proteinele de acoperire virale. Următoarele tipuri de viruși a căror activitate a fost inhibată de quercetina: viruși herpes(HSV), rabia, gripa și virusul poliomielitei. Studiile au confirmat, de asemenea, efectul quercetinei asupra inhibării activității HIV-1, inclusiv inhibarea pătrunderii HIV-1 în limfocitele CD4.

Quercetina în obezitate

Utilizarea quercetinei în obezitate pare a fi promițătoare, deoarece poate contribui și la inhibarea apipogenezei, adică la formarea de noi celule adipoase. În studiile efectuate în lupta împotriva obezității, s-a demonstrat că quercetina poate controla masa țesutului adipos. Acest flavonoid poate afecta celulele grase prin:

  • inducerea apoptozei (moartea naturală) a celulelor adipoase,
  • inhibarea formării celulelor adipoase,
  • creșterea lipolizei.

Persoanele obeze sunt expuse în special dezvoltării bolilor vasculare, de aceea acest compus util în dieta lor zilnică. Ajută la controlul greutatii corporale, deoarece accelerează metabolismul. De asemenea, inhibă formarea celulelor adipoase și împiedică multiplicarea acestora.

Prostata

Deoarece quercetina are un efect de reducere a durerii și inflamației, este de asemenea extrem de utilă în prostatita non-bacteriană. Este recomandata nu numai persoanelor cu probleme ale vezicii urinare, ci și pentru durerile pelvine.

Susține regenerarea după efort fizic

Efortul fizic, în special cel intens, este un factor care provoacă stres oxidativ. Se pare că suplimentarea cu quercetină poate reduce impactul negativ al cantității excesive de radicali liberi generați în timpul activității fizice epuizante. Vă permite să mențineți funcția contractilă a fibrelor musculare, a căror deteriorare apare în timpul antrenamentului intens. 

In cazul efortului fizic intens, proteinele din celulă pătrund prin membrana celulară în sânge si rezultă o creștere a nivelului sanguin al enzimelor creatinkinaza și lactat dehidrogenază, care gerează leziuni musculare.

quercetina

Quercetina - surse și suplimente

Sursele de quercetina includ:

  • fructe (aronia, afine, piersici, coacăze negre, smochine, pere, mere, afine, soc, prune galbene, struguri albi, struguri verzi, cireșe),
  • sucuri de fructe (suc de mere, suc de portocale, suc de lămâie, suc de rodie, suc de lămâie),
  • legume (broccoli, varză de Bruxelles, sfeclă, ceapă albă, ceapă roșie, usturoi, conopidă, varză roșie, morcovi, ardei, roșii, salată, țelină, măcriș, sparanghel, spanac), 
  • condimente (oregano proaspăt și uscat, tarhon, capere, frunze de coriandru, mărar, frunze de dafin, pătrunjel).

Un conținut mai mare de quercetină a fost observat la fructele și legumele crude, în timp ce un conținut mai mic la sucuri. Ceaiul verde este, de asemenea, o sursă bună de quercetina.

De exemplu, conținutul de quercetina este cel mai ridicat la fructele de coacăz negru foarte coapte, în timp ce la coacăzele roșii și afine, cantitatea de substanță scade odată cu maturarea.

Quercetina se regaseste în multe suplimente alimentare utilizate, de exemplu, în diabet, sau in afectiuni alergice. Suplimentarea cu quercetina ar trebui doar să completeze dieta. Consumul excesiv de alimente su suplimente care conțin acest flavonoid se poate dovedi a fi nefavorabil pentru organism.

Quercetina - contraindicații

Pe scurt, quercetina este un compus valoros, fara contraindicații si cu efecte benefice asupra corpului uman. O dietă bogată în ingrediente care conțin quercetina, are un efect pozitiv asupra sănătății și ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare, a cancerului, a inflamației sau a alergiilor. Utilizarea suplimentelor cu quercetina nu este recomandată femeilor însărcinate.

Surse

https://www.rxlist.com/quercetin/supplements.htm
https://www.medicalnewstoday.com/articles/324170
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808895/

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua

Super oferte