Vitamina C sau acidul ascorbic: ce este, beneficii si studii

27-11-2020
de catre D. Sam
Vitamina C sau acidul ascorbic: ce este, beneficii si studii

Ce este acidul ascorbic sau vitamina C?

Acidul ascorbic mai este cunoscut si sub numele de vitamina C. O vitamină puternică solubilă în apă, cu diferite funcții esențiale în organism, care poate fi obținută din anumite alimente și consumată ca supliment alimentar.

Vitamina C are proprietăți antioxidante și este un „co-factor” enzimatic pentru cel puțin opt reacții importante în corpul uman.

‌‌‌‌De ce sa folosesti vitamina C?

În ultimele decenii, vitamina C a fost una dintre cele mai cercetate vitamine. Studiile sugerează că aceasta sa dovedit a îmbunătăți sistemul imunitar, sănătatea pielii, a inimii etc.

Spre deosebire de majoritatea mamiferelor, oamenii nu pot sintetiza vitamina C din glucoză, motiv pentru care trebuie să o obținem din alimente sau suplimente. Oamenii de știință cred că strămoșii noștri au suferit o mutație genetică, ce a dus la pierderea capacității noastre de a produce singuri aceasta vitamina.

Când este consumată, vitamina C este absorbită în intestinul subțire, iar concentrația din sânge este controlată de rinichi, care va excreta excesul prin urină. În corpul uman, cea mai mare concentrație de vitamina C se găsește în glanda pituitară, glandele suprarenale, creier, leucocitele și ochii. 

Cum obținem vitamina C în mod natural?

Alimentele bogate în vitamina C sunt in special fructele și legumele. Citricele precum portocala, grapefruitul, căpșunile și kiwi conțin un nivel ridicat de vitamina C. Alte surse, includ: ardei gras roșu, ardei gras verde, broccoli, varză de Bruxelles, roșii, varză, conopidă, cartofi și mazăre verde. Acidul ascorbic se gaseste, de asemenea, în mod obișnuit in alimente în cantități mici pentru a ajuta la prevenirea deteriorării oxidative.

Doza zilnica recomandata de vitamina C este de 200 mg. Cererea se poate modifica în funcție de nevoile organismului și poate crește în timpul unei infecții.

Cel mai bun mod de a asigura aportul de vitamina C, alaturi de alte vitamine și minerale, este să aveti o dietă echilibrată cu fructe si legume cat mai colorate. Deși prin dietă se obtin majoritatea nutrienților, suplimentarea cu vitamina C poate fi benefică pentru persoanele care au o dieta echibrata. În general, multivitaminele adăugate in dieta zilnica pot asigura un aport optim de vitamine și minerale, inclusiv vitamina C. 
 
In doze mai mici de 100 mg, vitamina C se găsește în majoritatea multivitaminelor. Dacă se dorește o doză mai mare, cum ar fi 500 mg până la 1.000 mg, atunci puteti utiliza un supliment separat doar de vitamina C.

Ce se întâmplă dacă aveți deficit de vitamina C?

Deficitul cronic pe termen lung de vitamina C este cauza unei afectiuni cunoscute sub numele de scorbut. 

Simptomele deficitului de vitamina C includ:

  • Creșterea sângerărilor și a vânătăilor
  • Subțierea pielii
  • Anemie
  • Sângerarea gingiilor (gingivita) și pierderea dinților 
  • Modificări ale dispoziției
  • Dureri articulare
  • Vindecare lenta a rănilor 

Factorii de risc care pun oamenii în pericol:

  • O dietă dezechilibrata, cu un consum redus de fructe și legume 
  • Fumatul 
  • Alcoolismul
  • Problemele de malabsorbție
  • Varsta de peste 65 de ani

Cel mai bun mod de a trata deficitul de vitamina C este prin completarea și inversarea cauzei care a condus la deficiența, în primul rând. Testele de sânge se pot face pentru a măsura nivelul acestei vitamine din sânge. Medicul poate pune diagnosticul si pe baza  simptomelor clinice ale pacientului.

vitamina c

Excesul de vitamina C?

Simptomele frecvente ale nivelului crescut de vitamina C sunt de obicei legate de problemele ale tractului gastrointestinal - diaree, balonare abdominală, crampe și greață. Unele cercetări au descoperit faptul ca un consum crescut de vitamina C poate duce la teste fals-negative ale prezentei sangelui in scaun. Aceste teste sunt utilizate pentru depistarea afectiunilor colonului. Majoritatea oamenilor pot tolera 2.000 până la 3.000 mg de vitamina C pe zi. Deoarece aceasta este solubilă în apă, corpul va elimina surplusul prin urină. 

Cât de multă vitamina C ar trebui să iau zilnic?

Potrivit studiilor cantitatea minima recomandată de vitamina C depinde in functie de vârstă și sex. 

Majoritatea bărbaților adulți au nevoie de cel puțin 90 mg pe zi, iar o femeie are nevoie 75 mg pe zi. La femeile însărcinate și persoanele în vârstă, consumul recomandat de vitamina C este de minim 120 mg pe zi. 

Pentru fumători deficiența de vitamina C pote fi și mai mare. S-a estimat că o țigară oxideaza între 30 și 40 mg de acid ascorbic. Acest lucru înseamnă că majoritatea consumatorilor de tutun ar putea avea nevoie de peste 1.000 mg pe zi de acid ascorbic. Nivelul scăzut de vitamina C din sânge și oxidarea excesiva, explică probabil de ce fumătorii încep să piardă dinții in jurul varstei de 50 de ani. De asemenea fumatorii au pielea mai subțire și se învinețesc ușor în comparație cu nefumătorii.

‌‌‌‌Vitamina C și răceala 

Vitamina C a fost studiată datorită beneficiilor sale în apărarea imunitară, inclusiv combaterea infecțiilor majore, precum și a răcelii obișnuite. Răceala sau infecția căilor respiratorii superioare sunt cele mai frecvente afectiuni cu care o persoană se va confrunta în timpul vieții. 

Administrarea unui supliment de vitamina C în tratarea sau prevenirea răcelii, scade durata și severitatea simptomelor, cum ar fi febră, frisoane sau dureri, atunci când suplimentul este luat în mod constant.  

Un studiu din 2014 a arătat că vitamina C ar putea reduce riscul de a dezvolta o răceală și de asemenea, a redus durata răcelii în comparație cu grupul placebo. 

Literatura a sugerat, de asemenea, că asocierea vitaminei C și a zincului ajuta la ameliorarea mai rapida a simptomelor. La acest studiu participanții au primit 1000 mg vitamina C și zinc 10 mg. Rezultatele au arătat că suplimentarea, a redus durata simptomelor pe parcursul unui tratament de cinci zile. 

Un studiu publicat în iulie 2020 a analizat rolul pe care îl joacă vitamina C în infecțiile respiratorii acute. Rezultatele, în mod similar cu cele ale răcelii, au arătat că aportul oral de vitamina C la debutul simptomelor a contribuit la reducerea duratei simptomelor, dar nu la prevenirea sau tratamentul infecției. 

Vitamina C și sănătatea inimii

Vitamina C a fost studiată pentru rolul său antioxidant în bolile cardiovasculare. Arterele înfundate sunt, de asemenea, cunoscute sub numele de ateroscleroza, o afecțiune în care fluxul sanguin este afectat. Un studiu din 2017 publicat în Journal of Nutritional Biochemistry a demonstrat că vitamina C ajuta la prevenirea aterosclerozei, un indicator timpuriu al bolilor de inimă. 

Fibrilația atrială este o afecțiune cardiacă care este diagnosticată atunci când inima are bătăi neregulate. Riscul pentru această afecțiune crește odată cu îmbătrânirea și poate apărea și după ce o persoană a fost supusă unei intervenții chirurgicale la inimă. Un studiu din 2018 a arătat că pacienții cărora li s-a administrat vitamina C după o intervenție chirurgicală pe cord au avut mai puține șanse să dezvolte fibrilație atrială în comparație cu cei cărora nu li s-a administrat vitamina C.

Vitamina C și sănătatea pielii

Aceasta vitamina este foarte bine cunoscută pentru beneficiile sale antioxidante pentru sănătatea pielii atunci când este utilizată local. Pielea este o barieră care conține în mod natural vitamina C pentru a ne proteja de daunele cauzate de razele UV, de asemenea, stimulează sinteza colagenului. Pe măsură ce îmbătrânim, vitamina C scade, motiv pentru care observăm o pierdere a concentratiei de colagen și fibre elastice. În cele din urmă pierderea elasticității determină uscarea pielii și formarea ridurilor. 

Un studiu realizat in 2017 a subliniat faptul că pe lângă proprietățile sale anti-îmbătrânire, vitamina C joaca un rol important in vindecarea rănilor. 

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua