Vitamina D - Beneficii si surse de Calciferol

16-12-2019
de catre . Admin
Vitamina D - Beneficii si surse de Calciferol

Vitala pentru sănătatea oaselor, vitamina D are de fapt multe alte efecte benefice pentru organism, adesea prea puțin cunoscute de majoritate oamenilor.

Cunoscută de zeci de ani pentru rolul său de neînlocuit în asigurarea unui metabolism osos eficient și în prevenirea osteoporozei de la naștere și de-a lungul vieții, vitamina D este de fapt un compus extrem de versatil implicat în nenumărate funcții fiziologice fundamentale. 

Cercetările efectuate în ultimii douăzeci de ani au arătat că menținerea unui nivel adecvat de vitamina D în plasmă este necesar pentru absorbtia calciului și fosfatului și pentru a le fixa în oase și dinți dar si pentru a reduce riscul de a dezvolta diverse afectiuni și pentru a garanta bunăstarea generală a organismului indiferent de vârstă.

Vitamina D: ce trebuie să știți

Vitamina D este un compus solubil în grăsimi care tinde să se acumuleze în țesutul adipos al omului și este prezent în cantități apreciabile doar în unele alimente grase. În natură, vitamina D există sub formă de colecalciferol (vitamina D3) și ergocalciferol (vitamina D2).

Vitamina D3 derivă în principal din transformarea, indusă de expunerea la razele solare Uv, a unui compus numit 7-dehidrocolesterol, conținut în membranele plasmatice ale celulelor pielii. 
Există, de asemenea, câteva surse bune de vitamina D3, reprezentate mai ales de peștele gras, precum somonul, macroul și heringul dar și uleiul din ficat de pește (în special, codul, un remediu faimos împotriva rahitismului, care este utilizat pe scară largă în trecut deoarece favorizează dezvoltarea scheletică a copiilor). Cantități mai mici de vitamina D3 sunt furnizate de ficatul de vită sau cel de porc, ouă și brânză.

Vezi si articolul: Omega 3 - Cum te pot ajuta acizii grasi?

Vitamina D2 este formata, prin transformarea unui compus, numit ergosterol, prezente în membranele celulelor vegetale, induse în mod similar de razele solare. Vitamina D2 poate fi luata prin consumul de fructe și legume, dar cantitatea obținuta din aceste surse este, în general, foarte scăzută, ținând cont de nivelul mediu de consum. 

Surse alimentare principale de Vitamina D:vitamina d surse

  • Vitamina D2 - Ciupercile cultivate în condiții controlate 
  • Vitamina D3 - Somon, macrou, hering, ulei de ficat de pește

In magazine se gasesc diverse produse speciale îmbogățite cu vitamina D și calciu precum: lapte, iaurt, brânzeturi, margarina, sucuri de fructe, cereale pentru micul dejun și pâine. Cu toate acestea, în ciuda disponibilității acestor alimente și a costurilor accesibile, o mare parte din populație continuă să fie afectată de deficiența de vitamina D sau prezinta riscul de a dezvolta.

Din păcate, diagnosticul de insuficiență sau deficiență de vitamina D nu poate fi pus doar prin evaluarea simptomelor și a semnelor clinice, deoarece acestea din urmă încep să apară doar atunci când nivelurile de vitamina D sunt extrem de scăzute și au cauzat deja daune grave organismului.

Expunerea zilnică la soare este cel mai simplu, eficient, economic și plăcut mod de a obține vitamina D. Cu toate acestea, pentru a obține toate avantajele și fără daunele cauzate de razele UV, soarele trebuie să fie luat în mod corect, respectând măsurile de protectie impotriva ultravioletelor. În primul rând, trebuie subliniat faptul că, pentru ca 7-dehidrocolesterolul prezent în epidermă să poată fi transformat în vitamina D3, razele Uv trebuie să poată acționa direct, fără a fi blocate de îmbrăcăminte sau de protecția solară (un produs solar cu un factor scăzut de protecție, SPF 15, este suficientă pentru a preveni sinteza de vitamina D3).

Beneficiile vitaminei D

Vitamina D este esențială pentru absorbția calciului și fosfatului în intestin și pentru utilizarea acesteia de către celulele osoase.

Prin urmare, un aport inadecvat de vitamina D, influențează negativ echilibrul calciu-fosfor al organismului și ne expune la riscul de a dezvolta malformații scheletice, de a nu atinge vârful masei osoase la sfârșitul creșterii și de a dezvolta osteoporoza la bătrânețe (în special la femeile aflate în postmenopauză, când nivelurile de hormoni de estrogen sunt reduse drastic).

Vitamina D este importantă și pentru sănătatea dinților. Smalțul dinților este format în mare parte din minerale (95-97%) și în principal de calciu, potasiu, sodiu, fosfor etc. În special în copilărie, un aport adecvat de calciu prin dietă este crucial pentru formarea de dinți sănătoși și protejati de agresiunea bacteriilor responsabile de carii. Vitamina D joacă un rol cheie, dacă nu este prezentă în cantitățile adecvate, dinții pot avea de suferit.

Cercetările recente au demonstrat faptul că vitamina D este importantă pentru sănătatea orală. S-a observat că deficiența de vitamina D este asociată in special cu dinți mai fragili și iar persoanele afectate sunt mai predispuse la carii și cu o incidență mai mare a bolilor gingivale, cum ar fi gingivita și parodontita. În acest caz, activitatea antiinflamatoare, imunostimulatoare și antibacteriană a vitaminei D ar juca un rol protector decisiv.

Vitamina D este importantă și pentru buna funcționare a sistemului imunitar și pentru a proteja organismul de boli infecțioase de natură virală sau bacteriană.

Doza zilnica de vitamina D

În condiții normale, expunerea la soare este suficientă pentru a satisface nevoile organismului de calciferol. Cu toate acestea, dozele recomandate sunt:

  • sugari - 25 µg
  • copii 1 - 3 ani -10 µg
  • copii 4 - 10 ani 0 - 10 µg
  • adolescenti 11 - 17 ani 0 - 15 µg
  • adulți - 10 µg
  • vârstnici - 10 pg

O dietă lipsită de vitamina D în combinație cu expunerea necorespunzătoare la soare provoacă osteomalacie la adulti și rahitism la copil, care se manifesta prin rarefierea țesutului osos. Deficiența duce la reducerea mineralizării osoase și la deteriorarea scheletului care duce la bolile menționate anterior. 

Deficitul de vitamina D rămâne principala cauză a rahitismului în rândul copiilor mici din majoritatea țărilor, deoarece laptele matern este sărac în vitamina D.

Semne ale deficitului de vitamina D:

Semnele precoce ale deficitului de vitamina D (calciferol) sunt:

  • reducerea concentratiei de calciul și fosfor 
  • hiperparatiroidism secundar și creșterea fosfatazei alcaline serice.

Semnele ulterioare sunt:

  • mineralizare necorespunzătoare a scheletului (rahitism la copii, osteomalacie la adulți)
  • slăbiciune musculară
  • dureri abdominale.

Semne și simptome ale excesului de vitamina D

Hipervitaminoza (excesul de vitamina D) determină o absorbție intestinală crescută și resorbția osoasă a calciului, cu hipercalcemie consecventă, ușor de identificat datorită creșterii urinării și a senzatiei de sete.

Dacă este lăsată netratată, hipercalcemia provoacă depuneri de calciu în exces în țesuturile moi și organe, cum ar fi rinichii, ficatul și inima, provocând durere și leziuni ale organelor. 

Aportul excesiv de vitamina D (calciferol) este extrem de puțin probabil, având în vedere cantitatea redusă de vitamina D din alimente.

Vezi si articolul: Vitamina B6 - beneficii si surse de Piridoxina

Comment-uri

Postare noua