10 Alimente care scad colesterolul marit

24-09-2021
de catre D. Sam
10 Alimente care scad colesterolul marit

Rolul colesterolului in organism

In acest articol iti prezentam cateva alimente (fructe si legume) care scad colesterolul marit si protejează împotriva bolilor cardiovasculare.

Cuprins:

  1. Rolul colesterolului in organism
  2. Ce este colesterolul bun și rău?
  3. Cum se reduce colesterolul?
  4. Alimente care scad colesterolul

Un nivel ridicat de colesterol in organism pentru o lungă perioadă de timp este foarte periculos pentru sănătatea dumneavoastră. Colesterolul crește riscul de a dezvolta boli cardiovasculare, cum ar fi ateroscleroza, cardiopatia ischemică (boala coronariană), accident vascular cerebral sau infarct miocardic.

Cu toate acestea, colesterolul în concentrația corectă este extrem de important pentru buna funcționare a corpului. Participă la multe procese metabolice, este un element constitutiv al neuronilor și susține transmiterea impulsurilor nervoase. De asemenea are un rol esential în sinteză de hormoni nesteroidieni și vitamina D3. 

Este important să faceti distincția între LDL colesterol rău și HDL colesterol bun.

Ce este colesterolul bun și rău?

Ati auzit cu siguranță de termeni precum colesterolul bun și colesterolul rău. Ce înseamnă de fapt acesti termeni? Colesterolul rău, sau colesterolul LDL, este derivat din lipoproteine ​​cu densitate mică. Sarcina principala a lipoproteinelor este de a transporta colesterolul de la nivelul ficatului către celule. 

Atâta timp cât nivelul de colesterol rău este normal, acesta își îndeplinește funcția impecabil, fără a provoca modificări dăunătoare în organism. Din păcate, atunci când limita este depășită, colesterolul LDL începe să se acumuleze în pereții vaselor de sânge, restrângând lumenul și contribuind la dezvoltarea bolilor cardiovasculare.

Colesterolul bun sau HDL, este opusul colesterolului rău. Derivat din lipoproteine ​​cu densitate ridicată, sustine sănătatea sistemului circulator prin susținerea transportului colesterolului din artere și țesuturi în ficat. Astfel, previne acumularea de lipide în vasele de sânge și scade riscul de boli grave. Prin urmare, este important să încercați să reduceți nivelul colesterolului LDL în timp ce creșteți valoarea HDL colesterol.

Valorile normale ale colesterolului bun și rău

Pentru a verifica dacă nivelul colesterolului din corpul nostru se încadrează în intervalul normal, este recomandata analiza numita lipidogramă sau profil lipidic. Aceasta analiza indica concentrația de substanțe grase din sange. Lipidograma măsoară nu numai nivelul colesterolului rău și bun, ci și concentrația de trigliceride. Acestea au funcții importante în corpul nostru, dar în exces duc la aparitia treptata a bolilor cardiovasculare.  

Valorile optime ale profilului lipidic

colesterol total <190 mg / dl
colesterol LDL <115 mg / dl
colesterol HDL pentru bărbați > 40 mg / dl
colesterol HDL la femei > 45 mg / dl
Trigliceride <150 mg / dL

Trebuie amintit că recomandările privind concentrația colesterolului rău (LDL) sunt mai mici dacă suferim de boli cardiovasculare, boli de rinichi sau diabet. Dacă rezultatele noastre depășesc valorile normale ale colesterolului, atunci avem de-a face cu hipercolesterolemie, care nu este o boală, ci o anomalie metabolică. Hipercolesterolemia creste riscul de a dezvolta diverse afectiuni cardiovasculare. În acest caz, analizele trebuie repetate cel putin o dată pe an. 

Cum se reduce colesterolul?

În lupta împotriva hipercolesterolemiei, este important să se schimbe atât obiceiurile alimentare, cât și stilul de viață. O dietă adecvată combinată cu activitatea fizică aduce de obicei rezultate foarte bune. Prin urmare, merită să dedici sportului cel puțin jumatate de ora pe zi, de mai multe ori pe săptămână. Poti face ciclism, alergare, înot, chiar si o plimbare la o intensitate moderata. 

De asemenea, trebuie să renunți la fumat!

În ceea ce privește alimentația, cel mai important lucru este acela de a reduce la minimum consumul de acizi grași saturați și izomeri trans, care sunt prezenți în alimentele foarte procesate. Aportul lor ar trebui să constituie maximum 5-6% din echilibrul caloric zilnic. 

Alimentele foarte procesate ar trebui, de asemenea, eliminate din dietă, deoarece conțin o cantitate mare de carbohidrați simpli, conservanți, agenți de dospire și alte substanțe dăunătoare sănătății. 

În schimb, trebuie sa introduci în dietă uleiuri vegetale sănătoase, nuci, semințe și pește de mare, alimente care conțin acizi grași nesaturați valoroși. 

Dieta pentru scăderea colesterolului trebuie să se bazeze în principal pe legume, fructe și alimente bogate in fibre (pâine integrală, ovaz, tărâțe). Aceste alimente scad colesterolul si trigliceridele si totodata ajuta la reglarea glicemiei.

Daca nu stiti ce alimentre ar trebui sa contina meniul unei persoane cu hipercolesterolemie, cel mai bine este să vă concentrați pe următoarele 10 produse, care pot fi găsite fără probleme în majoritatea magazinelor romanesti.

alimente colesterol

Alimente care scad colesterolul

1. Fructe și legume - cele mai recomandate fructe pentru colesterol marit sunt în special strugurii și fructele de pădure, care sunt bogate în antioxidanți, dar și merele și căpșunile care conțin pectină, o substanță care reduce colesterolul cu până la 10%. În ceea ce privește legumele, morcovii, cartofii și vinetele merită cea mai mare atenție.

2. Ulei de măsline și ulei de rapiță - acestea sunt surse de acizi grași mononesaturați (grasimi sanatoase) care reduc nivelul colesterolului rău.

3. Pește de mare gras (macrou, sardine, hering, anghile, somon) - conține cantități mari de acizi grași omega-3 care echilibrează nivelul de colesterol bun și rău.

4. Fibre - acestea au un efect benefic dovedit prin cercetări, asupra scăderii colesterolului marit. Trebuie să acordați atenție în special produselor precum fulgi de ovăz și orz, pere și mere cu tot cu coaja, morcovi, prune uscate, leguminoase (fasole, mazăre, soia, linte) sau produse din cereale si multi-cereale (paste integrale, orez).

5. Nuci - conțin acizi omega-3, fitosteroli și fibre care scad nivelul colesterolului LDL rău, precum și magneziu, potasiu și aminoacizi care au un efect pozitiv asupra tensiunii arteriale.

6. Pâine integrală - Doar trei porții pe zi, scad cu 20% riscul de accident vascular cerebral. De asemenea, este recomandat să includeți în dieta și alte cereale integrale, în special cele care conțin ovăz și orz, deoarece acestea au un efect deosebit asupra nivelului de colesterol.

7. Avocado - bogat în acizi grași mononesaturați care scad colesterolul ridicat.

8. Ouă - acesta ajuta la scăderea fracției de colesterol LDL rău, cu condiția să fie fierte moi.

9. Usturoi - conține alicină care scade tensiunea arterială și are un efect benefic asupra nivelului decolesterol.

10. Ceai verde, negru și alb - ceaiul conține quercetină care îmbunătățește funcția vaselor de sânge și catechinele scad tensiunea arterială.

Sursa www.health.harvard.edu 

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua