GABA sau Acid Gamma Aminobutiric: Ce este si ce beneficii are?

19-05-2022
de catre Dr. Sam
GABA sau Acid Gamma Aminobutiric: Ce este si ce beneficii are?

Totul despre GABA sau Acid Gamma Aminobutiric

GABA, sau acidul gamma-aminobutiric, este un neurotransmițător care reglează funcționarea sistemului nervos. Sarcina sa principală este să se calmeze, să taie impulsurile nervoase în exces. Este folosit si de culturisti pentru a accelera procesele anabolice și regenerative ale mușchilor. Acest compus are o serie de proprietăți care afectează nu numai masa musculară, ci și sistemul nervos, facilitează adormirea, calmează simptomele de anxietate, relaxează și calmează. Din acest motiv, trebuie utilizat cu prudență și numai în perioada de efort fizic crescut. Vedeți ce benefiii are GABA și cum să dozați în siguranță acest supliment.

Ce este Gaba?

GABA este un compus chimic din grupul aminoacizilor, care, însă, nu are proteine ​​în structura sa. Este un neurotransmițător important care limitează activitatea întregului sistem nervos, reduce excitabilitatea, facilitează concentrarea, calmează și relaxează.

GABA este utilizat în principal în tratamentul bolilor și tulburărilor nervoase, de exemplu epilepsie, anxietate, atacuri de panică și ADHD. De asemenea, s-a dovedit că în doze mai mici de 2-3 g GABA are un efect pozitiv asupra creșterii țesutului muscular și accelerează regenerarea organismului după efort. Prin urmare, acest compus este folosit cu succes de către sportivi în perioadele de antrenament intens, când sunt expuși în mod deosebit la epuizare fizică.

GABA - beneficii și efectele utilizării

gaba beneficii

GABA afectează sistemul nervos, crescând pragul de excitabilitate al celulelor nervoase și reducând astfel sensibilitatea acestora la stimuli. Ca urmare, după ce ați luat substanța, veti simți o stare de relaxare și calm. Dar asta nu este tot. Datorita eliberării de endorfine, stare generală de spirit va fi mult mai bună.

Un avantaj foarte important al utilizarii suplimentelor care contin GABA este efectul hipnotic. Când este luată înainte de culcare, vă poate ajuta să adormiți mai repede și adâncește somnul. Deoarece organismul se regenerează în principal noaptea, GABA contribuie la reconstrucția mai rapidă și mai eficientă a fibrelor musculare deteriorate în timpul exercițiilor fizice.

Acest fapt este de mare importanță pentru sportivii care se confruntă zilnic cu antrenamente intense și doresc să accelereze la maximum procesele de regenerare care au loc în timpul somnului.

Un alt aspect important al activității GABA, din punctul de vedere al culturiștilor este creșterea producției de HGH, adică hormon de creștere. Joacă un rol cheie în construirea masei musculare și de asemenea, facilitează arderea grăsimilor. Trebuie sa stiti că aproximativ 70% din hormonul de crestere este produs în timpul somnului, astfel încât odihna mai profundă cauzată de administrarea GABA se traduce printr-o concentrație mai mare de hormon de creștere în organism.

Citeste si Top 10 Beneficii ale Ashwagandha.

Alte efecte si beneficii ale utilizării GABA includ:

  • prevenirea crampelor musculare,
  • ameliorarea simptomelor negative de stres,
  • îmbunătățirea concentrării și a capacității de asociere,
  • scăderea nivelului de cortizol (un hormon de stres care crește procesele catabolice în mușchi),
  • o mai bună funcționare a sistemului imunitar,
  • scăderea tensiunii arteriale,
  • creșterea producției de colagen,
  • cresterea apetitului.

Top 5 beneficii ale utilizarii Gaba

Acidul gamma-aminobutiric are un efect sedativ natural și se crede că reduce sentimentele de anxietate și frică prin reducerea excitabilității neuronilor. Dar acestea nu sunt singurele beneficii.

1. Ameliorează anxietatea

Una dintre funcțiile principale ale receptorilor GABA este de a reduce excitabilitatea nervilor, care poate fi asociată cu un sentiment de anxietate și frică. Acest lucru se datorează faptului că are un efect sedativ și este adesea folosit ca remediu natural pentru anxietate. De fapt, anumite tulburări de anxietate au fost asociate cu niveluri scăzute de GABA.

Un studiu din Jurnalul American de Psihiatrie a constatat că persoanele cu tulburare de panică, un tip de tulburare de anxietate caracterizată prin atacuri de panică repetate, au avut un răspuns afectat la GABA.(1) Un alt studiu al Colegiului de Medici și Chirurgi al Departamentului de Psihiatrie al Universității Columbia a constatat că persoanele cu tulburări de anxietate și antecedente familiale de tulburări de dispoziție și anxietate aveau niveluri scăzute de GABA în creier.(2)

gaba anxietate

2. Îmbunătățește somnul

Insomnia este o afectiune caracterizată prin dificultăți de a adormi, care afectează aproximativ 30% dintre adulții din întreaga lume. GABA calmeaza și poate ajuta la inducerea somnului în mod natural prin reducerea excitabilității nervoase.

Un studiu din 2015 a constatat că administrarea GABA a ajutat participanții să adoarmă rapid, reducând timpul necesar pentru a adormi cu o medie de cinci minute.(3) În plus, persoanele cu insomnie pot avea un nivel mai scăzut de GABA. Un studiu din 2008 din revista Sleep a constatat că pacienții cu insomnie au o concentratie de Gaba cu 30% mai scazuta.(4)

3. Gaba reduce depresia

Pe lângă prevenirea anxietății și reglarea somnului, se crede că neurotransmițătorul GABA joacă un rol major în cauzarea depresiei. Cercetările au arătat că persoanele cu depresie tind să aibă un nivel mai scăzut de GABA decât persoanele fără depresie.

Nivelul de GABA poate crește, de asemenea, după tratarea depresiei. Un studiu realizat de Departamentul de Psihiatrie de la Facultatea de Medicină a Universității Yale a constatat că pacienții care au primit terapie electroconvulsivă au prezentat un nivel crescut de GABA după tratament (5). Datorită efectului său antidepresiv, GABA poate fi o alternativă bună la metodele tradiționale de tratare a depresiei.

4. Ameliorează simptomele sindromului premenstrual

Sindromul premenstrual, care apar la femei între ovulație și debutul sângerării menstruale, se manifesta prin schimbări de dispoziție, oboseală și pofta de mâncare excesiva. Cercetările arată că nivelul de GABA este modificat in timpul menstruație și poate scădea pe parcursul ciclului menstrual.(6)

Acest neurotransmițător poate ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual. De exemplu, unele studii au sugerat că poate acționa ca un calmant natural al durerii, în timp ce alte studii au consemnat că poate fi implicat în mecanismul contracțiilor.

5. Acidul gamma-aminobutiric reduce inflamația

Deși inflamația este o reacție normală declanșată de sistemul imunitar ca urmare a unei boli sau răni, inflamația cronică poate contribui la apariția unor boli precum cancerul, bolile de inimă și chiar artrita. Unele studii au descoperit că GABA poate ajuta la reducerea inflamației și poate fi util în tratarea acestor afecțiuni.(7)

De exemplu, un studiu a constatat că suplimentarea de GABA la șoareci a redus riscul de a dezvolta artrită reumatoidă. O altă revizuire din Journal of Neuroinflammation a sugerat că GABA poate reduce activitatea căii care declanșează artrita.

GABA mod de administrare si doze

La începutul perioadei de suplimentare, cel mai bine este să luați 1-2 g de GABA pe zi (femei și persoane cu greutate corporală mică 1 g, restul 2 g). Dacă, după 5 minute, nu observi efectul substanței (ușoară relaxare, calmare, adormire rapidă), data viitoare puteți crește doza cu 50% și tineti sub observatie reacția organismului.

Nu luați mai mult de 5 g de GABA pe zi din cauza riscului de reacții adverse. Doza zilnica recomandata de Gaba este de 2-3 g fără a o crește. După câteva zile, senzațiile legate de consumul aceleiași cantități de substanță ar trebui să scadă semnificativ și, în cele din urmă, să dispară. Acesta este efectul creșterii toleranței la acțiunea compusului.

Incearca Gaba de la Secom, cu o concentratie de 750mg, induce starea de bine si ajuta somnul.

Important!
Suplimentele GABA nu trebuie luate mai mult de câteva săptămâni. Indicația pentru utilizarea sa la sportivi este în primul rând perioada de antrenament intens, în care organismul manifestă o cerere mai mare de energie. Depășirea dozei zilnice de GABA (maximum 5 g), precum și prelungirea suplimentării, creează un risc de dependență. Este strict interzisă combinarea GABA cu alcoolul, ceea ce îi intensifică efectele.

Când este recomandat să iei GABA ?

GABA trebuie luat o dată pe zi cu aproximativ 30-60 de minute înainte de a adormi, doar pe stomacul gol. Datorită acestui fapt, suplimentul va avea un efect mai bun asupra calității somnului și ne va face să avem mai multă energie în a doua zi. Unii specialisti recomandă să luați o doză suplimentară de GABA dimineața pentru a vă crește și mai mult nivelul de hormon de crestere.

Cu toate acestea, nu există studii științifice care să confirme că administrarea acidului gamma-aminobutiric dimineața stimulează procesele anabolice în mușchi. Este foarte important să nu luați GABA înainte de antrenament. Acest compus are un efect relaxant asupra mușchilor scheletici, astfel încât aceștia nu vor putea suporta sarcinile care apar în timpul exercițiilor intense.

GABA - efecte secundare

La fel ca majoritatea suplimentelor alimentare, GABA poate provoca efecte secundare. Acestea apar de obicei cu o doză mai mare de 3-4 g. Acestea includ:

  • furnicături la nivelul feței, gâtului și membrelor
  • dificultăți de respirație (ambele simptome de mai sus pot fi observate la începutul utilizării, chiar și la doze mici și apoi nu reprezintă un motiv de îngrijorare),
  • dependenta psihica sau fizica (atunci cand este luata in doze foarte mari sau in combinatie cu alcool).

Surse:

  1. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-gaba#1
  2. https://www.mindbodygreen.com/articles/gaba-what-is-it/
  3. https://www.psychologytoday.com/amazing-benefits-gaba

Data ultimei actualizari: 24.05.2022

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua