Ashwagandha – Top 10 Beneficii dovedite pentru sanatate

16-05-2022
de catre Dr. Sam
Ashwagandha – Top 10 Beneficii dovedite pentru sanatate

Ashwagandha - beneficii, proprietati, administrare

Ashwagandha este o plantă bine cunoscută în medicina ayurvedică de mii de ani. În Romania, a devenit populară în ultimii ani, în special în rândul persoanelor foarte active fizic. Numeroasele sale proprietăți si beneficii pro-sănătate au facut-o un remediu excelent pentru multe boli. Iata 10 motive pentru care beneficiile ashwagandha nu ar trebui sa treaca neobservate.

✓ Ashwagandha - ce este?
✓ Proprietăți Ashwagandha
✓ 10 beneficii ale consumului de ashwagandha
✓ Ashwaganda dozare - Cum să consumi ginseng indian?
✓ Cum aleg un supliment bun de ashwagandha?
✓ Contraindicații ashwagandha

Ashwagandha - ce este? 

Ashwagandha este clasificată ca plantă adaptogenă. Reduce tulburările induse de stres, are un efect benefic asupra sistemului nervos, intareste imunitatea si combate oboseala. (1)

Ashwaganda - poate cea mai importanta planta din Ayurveda

Ashwaganda este o plantă cu multe nume: Withania somnifera, ginseng indian și cireș de iarnă. Este un arbust cu un miros caracteristic pe care unii oameni îl aseamănă cu mirosul unui cal. Datorită proprietăților sale de întărire și mirosului specific, planta a fost numită „ashwagandha” („ashwa” înseamnă cal și „gandha” înseamnă putere). Se spunea că poți câștiga sănătatea și puterea cailor folosind ashwagandha.(2)

Primele înregistrări ale proprietăților ashwagandhai provin din India antică, unde era considerată o plantă cu proprietăți curative și regeneratoare. Consumul său regulat urma să acționeze ca elixirul tinereții și să asigure o stare de spirit perfectă pentru mulți ani. În scopuri medicinale, s-au folosit frunzele și rădăcina, deoarece tocmai în aceste părți se găsesc cele mai benefice substanțe.(3)

Ayurveda - „arta de a trăi”

Ashwaganda, este una dintre cele mai cercetate si mai utilizate plante în medicina ayurvedică. Ce este mai exact Ayurveda? Este denumită „cunoașterea vieții”, „arta de a trăi” și „arta sănătății”. Aceasta este o tendință medicală și filozofică ale cărei rădăcini datează de 5.000 de ani. Leagănul său este India, unde Ayurveda s-a dezvoltat dinamic și a fost apreciată de populația locală. Scopul sau principal a fost să realizeze unitatea spiritului, trupului și minții prin armonizarea corpului cu natura.

Medicina ayurvedică folosește metode naturale de vindecare și medicina pe bază de plante medicinale. Este dominată de plante precum ashwagandha, turmeric, brahmi (bakopa), ghimbir și gotu kola. În infuzii și amestecuri de plante, plantele individuale sunt adesea combinate pentru un efect și mai bun asupra sănătății.

Proprietăți Ashwagandha 

Planta provine în principal din India, unde este aproape la fel de populară ca ginseng-ul în medicina chineză. Ashwagandha își datorează proprietățile speciale celor două grupe de compuși:

  • Witanolide - găsite în plantă cu proprietăți anti-cancer și antibacteriene,
  • glicovitanolide – prezente în rădăcină și responsabile de efectul adaptogen.

Nu e de mirare că Ashwaganda este considerată un remediu minune pentru multe boli. Este cunoscută în primul rând ca un adaptogen sedativ. Prin urmare, poate ajuta in tratamentul unor afectiuni precum insomnie, depresie și oboseală. În plus, inhibă simptomele de perimenopauză, îmbunătățește viabilitatea și mobilitatea spermei, ajută în cazul durerilor de spate și gât, precum și în artrită. Planta este o sursă bogată de fier și stimulează foarte bine celulele sistemului imunitar. Are, de asemenea, proprietati antioxidante puternice.

ashwagandha beneficii

10 beneficii ale consumului de ashwagandha

Numeroase studii arată efectele benefice ale ashwagandha. Utilizarea ginsengului indian are numeroase beneficii pentru sănătate. Iată cele mai importante 10 beneficii pe care le veți obține folosind in mod regulat aceasta planta.

1. Ginsengul indian susține activitatea sistemului nervos

Unul dintre motivele cheie pentru care mulți oameni ajung sa foloseasca ginseng indian este efectul său benefic asupra funcționării sistemului nervos, inclusiv a creierului. O atenție deosebită este acordată capacității ashwagandha de a îmbunătăți capacitatea de învățare și concentrare. Din acest motiv, ashwaganda este folosită în perioadele de efort mental crescut, cum ar fi în timpul examenelor sau în timpul muncii mentale intense.(4)

2. Ashwagandha întărește sistemul imunitar

Un alt beneficiu al folosirii ashwagandha este întărirea sistemului imunitar. Acest lucru se datorează in principal conținutului de substanțe active benefice, cum ar fi Witanolide, glicovitanolide și vitanozide.

Vitanolidele sunt compuși chimici care au proprietăți antibacteriene și anticancerigene. Ajută la combaterea infecțiilor din organism.

Glicitanolidele sunt adaptogene, adică ajută organismul să se adapteze mai usor la condiții externe nefavorabile. Acestea ajută la calmarea efectelor negative ale numeroșilor factori de stres externi.(5)

Vitanozidele sunt substanțe care sporesc rezistența la stres. În același timp, cresc eficiența mentală a corpului.

3. Ajută la scăderea colesterolului din sânge

Cercetările confirmă că ashwagandha ajută la scăderea nivelului de lipoproteine ​​cu densitate scăzută sau colesterol LDL (denumit în mod obișnuit „colesterol rău”). În același timp, crește nivelul HDL, adică lipoproteinele de înaltă densitate, a căror prezență este considerată importantă pentru sănătate.

4. Consumul de ashwagandha îmbunătățește calitatea somnului

Oamenii de știință au descoperit că suplimentele cu ashwagandha pot fi de ajutor persoanelor care au probleme cu somnul. Substanțele active conținute în acesta ajută la calmarea anxietății și la reducerea cantității de cortizol secretată în organism.(6)

În Ayurveda, pentru dificultăți de somn, se recomandă să bei un pahar de lapte cald cu condimente și rădăcină de publere de ashwagandha înainte de culcare. Rețeta Moon Milk este deosebit de populară.

Ingredeiente rețeta Moon Milk

  1. Un pahar de lapte (poate fi de vaca sau vegetal - migdale, orez, soia)
  2. O lingurita de miere pentru dulceata
  3. O jumătate de linguriță de rădăcină de ashwagandha pudră
  4. O jumătate de linguriță de turmeric măcinat
  5. O jumătate de linguriță de scorțișoară
  6. Un praf de piper

Se încălzește laptele și se adaugă scorțișoară, ashwagandha, turmeric și piper. Amestecați bine. Mierea trebuie adăugată la sfârșit, când laptele s-a răcit puțin. Astfel se vor păstra mai multe ingrediente valoroase conținute în miere.

5. Ashwaganda ajută la creșterea performanței fizice

Ginsengul indian a câștigat o popularitate imensă în rândul persoanelor active fizic. Studiile au arătat că administrarea regulată de ashwagandha ajută la creșterea masei musculare și a forței asa cum o fac suplimentele nutritive. De asemenea, studiile efectuate pe bicicliști au arătat că utilizarea ajută la creșterea eficienței organismului. Bicicliștii care au luat ashwagandha de două ori pe zi, pentru o perioada de timp de 8 săptămâni și-au crescut semnificativ capacitatea organismului de a absorbi oxigen (VO2 max).

Acesta se numara printre cei mai importanți indicatori ai eficienței fizice.(7)

Nu e de mirare că sportivii și oamenii care se antrenează intens sunt atât de dornici să foloseasca extractul de rădăcină de ashwagandha. Este o modalitate naturală de a întări organismul, de a crește eficiența fizică și de a crește rezistența la stres.(8)

6. Ginsengul indian ajută la buna funcționare mentală

Studiile au confirmat capacitatea ashwagandha de a reduce tensiunea și anxietatea asociate cu stresul excesiv. S-a descoperit că vitanozidele din ashwaganda au efect antidepresiv și ajută la reducerea anxietății. Utilizarea regulată a extractului de ashwagandha ajută în special persoanele care se luptă cu stresul cronic.(9)

7. Susține fertilitatea masculină

S-a observat că la bărbații care consumă în mod regulat ginseng indian, spermatozoizii sunt mult mai activi și mai mobili, ceea ce se traduce printr-o creștere a capacității lor de a fertiliza ovulul. Din acest motiv, multe pastile pentru potenta, au in compozitia lor si extracte din aceasta planta.(10)

8. Ashwagandha are efect antioxidant

Substanțele active conținute în ashwaganda au un efect antioxidant si pot lupta împotriva radicalilor liberi nocivi și pot reduce consecințele negative ale activității lor. Acest lucru este important deoarece radicalii liberi în exces sunt dăunători sănătății tale. Radicalii liberi sunt compuși chimici care dăunează celulelor corpului, materialului genetic pe care îl conțin și accelerează procesul de îmbătrânire a întregului sistem. Duc la formarea de boli și pot contribui chiar la apariția celulelor canceroase.

Antioxidanții sunt o armă eficientă împotriva stresului si a radicalilor liberi. Este important ca organismul să mențină zilnic un echilibru între cantitatea de antioxidanți și radicali liberi.

9. Reduce nivelul zahărului din sânge

Un alt motiv pentru care ar trebui să incepi sa folosesti ashwagandha este capacitatea sa de a reduce cantitatea de zahăr din sânge. În plus, utilizarea extractului de ashwagandha ajuta la reducerea nivelului de zahăr din sânge nu numai la persoanele sănătoase, ci și la persoanele cu hiperglicemie. (11)

Un studiu la persoanele cu diabet zaharat de tip II a arătat că administrarea de ashwagandha timp de o lună a avut un efect pozitiv asupra nivelului de zahăr din sânge. Au fost efectuate măsurători de glucoză de dimineață, care au arătat o scădere a cantității de zahăr din sânge la subiecți.

10. Ashwaganda ajută la protejarea ficatului

Una dintre proprietățile interesante ale ashwagandha este efectul său hepatoprotector, capacitatea de a proteja celulele hepatice de substanțele nocive și otrăvitoare. Vitanozidele din ashwaganda au efect detoxifiant și protejează ficatul împotriva efectelor negative ale metalelor grele.

Ashwagandha

Ashwaganda dozare - Cum să consumi ginseng indian?

Ashwagandha poate fi consumata de două ori pe zi în următoarea cantitate:

  • 1-2 lingurițe de rădăcină sau frunze de ashwaganda sub formă de decoct
  • 300-500 mg de extract standardizat gata preparat.

Ayurveda tradițională folosește rădăcina de ashwagandha, care este uscată și macinata. Este folosită într-o varietate de amestecuri din plante.

Cheia pentru a obține beneficiile cheie ale ashwagandha este regularitatea. Pentru a simți efectul substanțelor active, ar trebui să consumați ashwagandha în mod regulat, timp de aproximativ 6-8 saptamani.

Desigur, primele schimbări pozitive pot fi observate mai devreme, de exemplu, îmbunătățirea calității somnului. Dupa câteva luni de utilizare a ashwaganda, specialiștii recomandă o pauză de cateva saptamani.

Cum aleg un supliment bun de Ashwagandha?

În farmacii și magazine naturiste poți găsi din ce în ce mai multe suplimente cu ashwagandha. Iti recomandam sa alegi branduri precum Secom sau Alevia. Oferta este variata, asa ca iata 3 sfaturi pe care sa le iei in considerare atunci când te decizi sa cumperi:

  • 1. Alegeti un extract standardizat de ashwagandha - Ashwagandha este o sursă de substanțe active puternice numite Witanolide. Pentru a profita de efectele benefice, alegeți un supliment cu extract standardizat. Dacă o capsulă din preparat conține 500 mg de extract de ashwagandha standardizat pentru 5% withanolide, atunci capsula conține 25 mg withanolide.
  • 2. Alegeți un extract de ashwaganda de marcă - Extractul de marcă este o garanție a calității și siguranței produsului. Unul dintre extractele de marcă este KSM-66 Ashwagandha®, care este apreciat de clienți. Se distinge printr-un proces de extracție unic și patentat care nu utilizează alcool sau alți solvenți chimici. Producătorii KSM-66 Ashwagandha® s-au concentrat pe eficacitate și siguranță, motiv pentru care extractul a fost testat în 22 de studii clinice.
  • 3. Alegeți o compoziție simplă, fără aditivi artificiali - alegeți produse naturale cu o compoziție simplă, fără aditivi. Dacă alegeți sa folositi capsule, citiți lista de ingrediente. Evitați conservanții artificiali, coloranții, îndulcitorii și umpluturile artificiale.

Un supliment bun, pe lângă extractul de ashwaganda, conține doar 3 ingrediente naturale necesare pentru a face o capsulă:

  • inulină (obținută din cicoare);
  • leucina;
  • hidroxipropil metilceluloză (celuloză vegetală din care se formează învelișul capsulei).

Contraindicații Ashwagandha 

O plantă sub formă de pulbere folosită în cantitățile potrivite este sigură, totuși unii oameni ar trebui să fie precauți atunci când încep suplimentarea cu Ashwagandha. (12) La ce ar trebui să acordați o atenție deosebită:

  • Compușii conținuti în plantă afectează funcțiile endocrine, prin urmare persoanele care tratează boli tiroidiene ar trebui să consulte fitoterapie cu un medic.(13)
  • În cazul utilizării unor medicamente cu acțiune centrală (hipnotice, antidepresive, antiepileptice), consultați-vă medicul înainte de a utiliza preparatul de ginseng indian.
  • Datorită efectelor hipotensive și hipoglicemiante ale Ashwagandha, efectul medicamentelor împotriva hipertensiunii și diabetului poate fi îmbunătățit. Prin urmare, este recomandat să vă verificați tensiunea arterială și zahărul mai des în timp ce luați suplimente.
  • Persoanele cu ulcer gastric necesită și consult medical înainte de utilizare, deoarece saluturile pot irita mucoasele.
  • Uneori, după utilizarea preparatului cu Ashwaganda, se observă decolorarea pielii, mâncărime și arsuri. Acestea sunt practic singurele efecte secundare raportate. Prin urmare, Ashwagandha nu trebuie utilizata de femeile însărcinate si mamele care alăptează.

Ashwagandha contine o serie de compuși care susțin buna funcționare a organismului. Prin urmare, este o alegere ideală pentru oricine dorește să aibă grijă de sănătate.

Surse:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/ashwagandha
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318407
  3. https://health.clevelandclinic.org/what-is-ashwagandha/
  4. https://www.msdmanuals.com/home/special-subjects/dietary-supplements-and-vitamins/ashwagandha

10 Beneficii dovedite pentru sanatate ale Ashwagandha Data publicarii: 16.05.2022 | Data ultimei actualizari: 17.05.2022

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua