Polifenoli - Ce sunt si in ce alimente se gasesc?

09-10-2021
de catre Dr. Sam
Polifenoli - Ce sunt si in ce alimente se gasesc?

Despre proprietățile si beneficiile acestor compusi vegetali numiti polifenoli se vorbește de ani de zile. Cu toții am auzit ca vinul roșu, ciocolata neagră, ceaiul și afinele contin polifenoli. Cu toate acestea, sunt multe alte alimente care conțin cantități semnificative de polifenoli. Care sunt aceste alimente si de ce sunt importante pentru sanatate? 

Ce sunt polifenolii?

Polifenolii sunt compuși organici care prezintă o activitate antioxidantă intensă. Sursa lor naturală este reprezentată de plantele comestibile, iar cea mai mare concentrație a acestora se găsește în coaja fructelor. Deși pot fi obținuți sintetic, compușii polifenolici obținuți din plante au o biodisponibilitate mai mare și o activitate mai bună. Datorită structurii lor chimice, prezintă proprietăți antioxidante și distrug radicalii liberi.

Ce fac polifenolii la plante?

Polifenolii sunt metaboliți secundari ai plantelor și sunt în general implicați în apărarea împotriva radiațiilor ultraviolete sau a  agenților patogeni. Contribuie la stimularea și inhibarea hormonilor de creștere sau prevenirea infecțiilor microbiene. În alimente, polifenolii pot contribui la amărăciune, astringență, culoare, aromă, miros și stabilitate oxidativă.

Tipuri de polifenoli

Polifenolii sunt împărțite în trei grupe de compuși organici: flavonoide, acizi fenolici și compuși fenolici.

Flavonoide

Flavonoidele, cunoscute și sub numele de bioflavonoide, formează un grup foarte mare de substanțe naturale. La fel ca majoritatea polifenolilor, flavonoidele se găsesc în principal în fructe și plante. Acestea au mai multe beneficii: efect antioxidant, protejează împotriva insectelor și ciupercilor dăunătoare și sunt responsabile de culorile plantelor.

Cele mai importante sunt:

Antocianidine se găsesc la plantele cu o culoare roz - violet închis sau chiar albastru marin. Acestea joacă un rol protector în organism.
Izoflavone se găsesc, printre altele în leguminoase și soia. Acestea reglează fondul hormonal și previne secreția de sebum.
Flavonoli au proprietăți antioxidante și antiinflamatoare, se gasesc în struguri negri, păducel, ceapă, nuci sau vin roșu.
Catechine se găsesc în ceai, cacao, fructe și legume (în special în cojile fructelor). Au proprietăți antibacteriene, antioxidante, antivirale, de prevenire a cancerului, antiinflamatoare, antifungice, anticoagulante.
Flavanone scad colesterolul, au proprietăți antiaterosclerotice, protejează pielea și previn ulcerele. Cea mai mare concentrație se găsește în citrice.
Bioflavonoide au multe beneficii pentru sănătate. Acestea susțin funcțiile sistemului imunitar, au proprietăți antioxidante și reglează nivelul colesterolului. În plus, flavonoidele au efect diuretic și sigilează vasele de sânge, previn formarea varicelor și ateroscleroza.

Compușii antioxidanti pot fi furnizați organismului cu ajutorul suplimentelor alimentare. Extractul de ceai verde neutralizează radicalii liberi. In magazinul SAM-Distribution.ro, gasiți flavonoide sub forma de multivitamine si minerale pentru imunitate.

Compuși fenolici

Compușii fenolici reprezinta cel mai numeros grup de polifenoli naturali. Acestia se găsesc în principal în frunze, semințe, tulpini, fructe, scoarță, flori și alte părți ale plantelor. Specialiștii vorbesc despre potențialul lor anticancer prin inhibarea activității enzimelor implicate în procesul de neovascularizare. 

Compușii fenolici sunt asociați cu secreția de estrogen la femei, previn infecțiile și au proprietăți antialergice. Compușii fenolici, se caracterizează prin proprietăți hepatoprotectoare, coleretice și anti-ulcer.

Acizi fenolici

Acizii fenolici fac si ei parte din grupul de polifenoli. Mai sunt cunoscuți și sub numele acizi carboxilici.

Acest grup de polifenoli sunt în primul rând componente ale taninurilor (compuși chimici folosiți în medicină). Acizii fenolici se găsesc în multe specii de plante. Cantități semnificative pot fi găsite în fructele uscate. Taninurile sunt cunoscute pentru proprietățile lor antiinflamatoare, astringente și hemostatice. La fel ca toți polifenolii, au și un puternic efect antioxidant.

Proprietățile polifenolilor

Polifenolii au o multime de beneficii pentru sănătate.

1. Reducerea zahărului din sânge

Polifenolii pot ajuta la scăderea nivelului de zahăr din sânge, contribuind la un risc mai scăzut de a dezvolta diabet de tip 2. Acest lucru se datorează parțial faptului că acești compuși pot preveni descompunerea amidonului, reducând astfel cresterea glicemiei după mese. 

De asemenea, ajută la stimularea secreției de insulină, un hormon necesar pentru a transporta zahărul din sânge catre celule și pentru a menține stabil nivelul zahărului din sânge.

În plus, studiile au stabilit o lagătură între dietele bogate în polifenoli si sensibilitatea crescută la insulină [ 1 ].

2. Risc scazut de boli de inimă

O dietă bogată în polifenoli poate îmbunătăți sănătatea inimii. Experții cred că acest lucru se datorează în principal proprietăților antioxidante ale polifenolilor, care ajută la reducerea inflamației cronice, un factor de risc pentru bolile de inimă [ 2 ].

3. Risc mai mic de cancer

Cercetătorii au asociat consumul de alimente vegetale cu un risc redus de cancer. Polifenolii au efect antioxidant și antiinflamator puternic si ajuta la prevenirea cancerului. Un studiu recent, sugerează că acești compuși pot bloca creșterea și dezvoltarea diferitelor celule canceroase [ 3 ].

4. Îmbunătățirea proceselor digestive

Polifenolii pot avea un efect benefic asupra digestiei prin stimularea dezvoltării bacteriilor intestinale benefice în timp ce le înlocuiesc pe cele dăunătoare. De exemplu, extractul de ceai bogat în polifenoli poate creste concentratia de bifidobacterii.

Care sunt cele mai bune surse de polifenoli naturali? 

Concentratii mari de polifenoli naturali se gasesc in ceai verde, struguri, fructe de pădure, ulei de măsline, nuci, fasole, cacao, yerba mate și în special în leguminoase și fructe. Cea mai mare concentrație de polifenoli naturali se găsește de obicei în coaja fructelor. 

  • Sfecla murată are o concentratie mare de polifenoli.

Există, de asemenea, suplimente care conțin polifenoli, dar cu siguranță este mai bine să alegeți sursele naturale:

1. Ierburi și condimente: chimen, scorțișoară, cuișoare, curry, oregano, rozmarin, salvie, anason, cimbru, busuioc uscat, maghiran, pătrunjel, mentă;

2. Fructe: mere, caise, coacăze negre și roșii, mure, afine, cireșe, struguri, grapefruit, lămâie, nectarine, piersici, pere, rodii, prune, zmeură, căpșuni;

3. Legume: anghinare, sparanghel, broccoli, morcovi, cartofi, ceapă, spanac;

3. Fasole si soia: fasole neagra si alba, tempeh, soia (inclusiv tofu, muguri, bautura din soia etc.);

4. Nuci și semințe: migdale, castane, alune, semințe de in, nuci, caju;

5. Cereale: ovăz, secară, cereale integrale;

7. Alte produse: ceai negru și verde, capere, pudră de cacao, cafea, ciocolată neagră, ghimbir, măsline și ulei de măsline, ulei de rapiță, vin roșu, oțet de vin.

Efecte secundare posibile

Unele suplimente bogate în polifenoli pot interfera cu absorbția nutrienților sau a medicamentelor. De exemplu, pot reduce capacitatea organismului de a absorbi fierul, tiamina sau acidul folic.

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua

Super oferte