Magneziu: proprietati, beneficii, simptomele deficitului si doza optima

07-10-2020
de catre . Admin
Magneziu: proprietati, beneficii, simptomele deficitului si doza optima

Totul despre magneziu: proprietati, beneficii si doza optima

Magneziul este un mineral important pentru sănătatea sistemului nervos si producerea de energie. Aflați la ce servește, care este doza optima si simptomele deficitului.

Magneziul - informatii generale

Magneziul este un mineral important pentru activitatea sistemului nervos, fiind implicat în mai mult de 300 de reacții din organism. Indispensabil în metabolismul lipidelor, proteinelor și carbohidraților, permite producerea de energie. Magneziul se pierde din cauza stresului, motiv pentru care se estimează că până la 80% dintre oameni pot avea o deficiență a acestui nutrient important. 

Ce este magneziul?

Simbol chimic: Mg 2+
Magneziul în stare pură este un mineral strălucitor, argintiu, care devine opac în aer datorită oxidării. Ușor inflamabil în aer și rezistent la acizi, este al optulea element de pe Pamant, în ordinea abundenței și constituie aproximativ 2,3% din scoarța terestră sub formă de compuși diferiți (carbonați, oxizi, sulfați, silicați și cloruri).

Magneziul pur nu poate fi utilizat pentru fabricarea obiectelor metalice datorită rezistenței sale precare la coroziune, dar face parte din compoziția aliajelor foarte ușoare și rezistente mecanic. Acesta joacă un rol important în multe reacții fiziologice ale organismului și participă la sinteza a sute de enzime. Este necesar pentru asimilarea fosforului, calciului și potasiului.

Care este rolul magneziului in organism?

Principalele beneficii ale magneziului:

Contracararea starii de extenuare si a oboselii - Magneziul are caracteristica de a regla metabolismul energetic al organismului, fiind parte a respirației celulare și a funcției musculare normale prin reglarea transportului de minerale precum calciu și potasiu în celule. Fiind un mineral implicat in producerea de energie, ajută organismul să reducă senzația de oboseală.

Sustine sanatatea sistemului nervos - Magneziul contribuie la funcționarea normală a sistemului nervos: atenuează excitabilitatea nervilor și prin urmare, are o acțiune calmantă asupra întregului organism. Datorită acestei caracteristici, este folosită și de sportivi pentru a reduce stresul înainte de o competitie.

Sustine sanatatea oaselor și a dinților - În corpul nostru există aproximativ 24 g de magneziu, aproximativ 25% se gasesc în mușchi, în timp ce 60% în oase. Un beneficiu al acestui element este tocmai acela de a contribui la formarea, creșterea și întreținerea sistemului osos. Magneziul ajută la fixarea calciului în oase, previne osteoporoza și nu permite formarea depozitelor de calcar și a artritei. Capacitatea sa de a regla și repara este extrem de importantă în apărarea și întărirea oaselor noastre.

Ajuta sistemul cariovascular - Magneziul ajuta la menținerea unui pH echilibrat în sânge, are o acțiune vasodilatatoare si reglează ritmul cardiac.

Benefic asupra sistemului muscular - Magneziul este foarte util împotriva crampelor, contracturilor sau oboselii musculare. Acționează prin reglarea excitabilitatii membranelor. De fapt, lipsa de magneziu și potasiu se afla la originea problemelor musculare.

Ajută digestia - este un adevărat remediu dacă suferiți de probleme gastro-intestinale. Este foarte eficient în reglarea digestiei și a funcției intestinului, atât în ​​cazul constipației, cât și al diareei. Poate fi util și împotriva colitei sau a inflamațiilor intestinale.

Regleaza metabolismul - Magneziul are capacitatea de a ajuta la reglarea metabolismului. Din acest motiv, este utilizat pe scară largă în diete, deoarece ajuta la reglarea glicemiei și în plus, acționeaza asupra sistemului nervos prin reducerea cantitatii de alimente consumate din cauza stresului.

Combate starile de anxietate - ajută la combaterea anxietății și este adesea utilizat în terapiile pentru depresie. Capacitatea sa de a acționa direct asupra sistemului nervos necesită un aport suplimentar în momente de stres. Magneziul poate fi folosit cu succes în momente dificile precum depresia post-partum. 

Ajutor pentru durerile menstruale - poate atenua toate durerile și schimbările de dispoziție asociate cu sindromul premenstrual. Este foarte util și în perioada menopauzei, deoarece reglează bufeurile, tulburările anxioase și depresive.

Carenta de magneziu. Simptome ale deficitului si factori de risc 

Magneziul este considerat de ani de zile un element fundamental pentru buna funcționare a sistemului nervos central, de aceea o deficiență a acestui mineral important ne poate împiedica să gestionăm bine situațiile stresante la care suntem supuși în mod constant.

Deficitul de magneziu sau hipomagnezia, reprezina o scădere a conținutului total de magneziu din sânge. Acest lucru se întâmplă atunci când există o concentrație insuficientă de magneziu în sânge sau plasmă, adică nivelul de magneziu scade sub 0,8 mmol pe litru.

Un deficit de magneziu poate fi cauzat de factori precum aportul insuficient de alimente, creșterea necesității zilnice de magneziu, absorbția redusă în intestin sau excreția excesivă prin rinichi și piele. Mai mult, un consum ridicat de grăsimi și proteine ​​din alimente are un efect nefavorabil asupra absorbției acestui nutrient important.

Carenta de magneziu apare în condiții de stres, traume psihofizice și tulburări neuromusculare (spasmofilie, dificultăți de concentrare, insomnie etc.), boli cardiovasculare și gastrointestinale. 

Cele mai frecvente simptome ale unui deficit de magneziu includ:

  • dureri de cap; magneziu
  • nervozitate, irascibilitate;
  • tulburări de som;
  • probleme intestinale (diaree, constipatie)
  • anxietate, depresie;
  • tulburări circulatorii;
  • crampe și spasme musculare;
  • palpitatii, aritmie;
  • eretism cardiac - o modificare a ritmului care provoacă simptome precum, tahicardie, dispnee de efort și senzație de apăsare toracică;
  • pierderea poftei de mancare.

În prezența unui deficit de magneziu, este posibil să simțiți o senzație de oboseală și rigiditate musculară, legată de un dezechilibru electrolitic. De fapt, magneziul este un element cheie pentru echilibrul altor minerale precum calciu, potasiu și sodiu. Magneziul este implicat în mecanismul de reglare al calciului si în procesul de activare al vitaminei D.

În timpul sarcinii, deficitul de magneziu poate provoca contracții uterine, crescând riscul de naștere prematură. La femeile sub 30 de ani, aportul insuficient de magneziu este adesea asociat cu sindromul menstrual și premenstrual dureros.

Carenta de magneziu si factorii de risc

Stilul de viata agitat, o dieta neechilibrata dar si multi alti factori pot duce la numeroase carente, inclusiv cea de magneziu (hipomagnezie):

  • Consumul excesiv de alcool si fumatul
  • Lipsa odihnei
  • Stresul
  • Afectiunile gastro-intestinale - boala Chron sau boala celiaca
  • Afectiunile renale
  • Afectiunile ficatului
  • Diabetul
  • Pancreatita
  • Utilizarea de laxative si diuretice.

Diagnosticarea deficitului de magneziu (hipomagnezie)

Identificarea deficientei de magneziu poate fi dificilă, mai ales în formele mai ușoare. Diagnosticul se poate baza pe dozarea  magneziului din sânge - ionograma, testul RBC sau pe sumarul de urina.

Ionograma -  poate fi prescrisă pentru diagnosticarea bolilor care afectează echilibrul electrolitic, pentru a evalua severitatea acestora și a le urmări evoluția.
Testul RBC - este parte a hemoleucogramei, ajuta la evaluarea starii generale de sănătate a pacientului, în cazul unei suspiciuni de anemie. Doctorul poate indentifica lipsa magneziului.
Sumarul de urina - este un test de diagnosticare, care permite evaluarea chimică, fizică și microscopica a urinei.

Dozajul de magneziu pentru adulți, copii, femei însărcinate și care alăptează

Pentru a compensa un deficit de magneziu, Organizația Mondială a Sănătății recomandă o doză zilnică de 300 mg. 

Doza zilnică recomandată de magneziu pentru adulți este:

  • Bărbați: 400-420 miligrame pe zi
  • Femei: 310-320 miligrame pe zi

Doza zilnică recomandată de magneziu pentru copii este:

  • Copii 1 - 3 ani: 80 miligrame pe zi
  • Copii 4 - 8 ani: 130 miligrame pe zi
  • Copii 9 - 13 ani: 240 miligrame pe zi

Doza zilnică recomandată de magneziu pentru femeile gravide este:

  • < 19 ani: 400 mg / zi
  • De la 19 - 30 de ani: 350 mg / zi
  • 31 de ani >: 360 mg / zi

Doza zilnică recomandată de magneziu pentru femeile care alăptează este:

  • < 19 ani: 360 mg / zi
  • De la 19 - 30 de ani: 310 mg / zi
  • 31 de ani >: 320 mg / zi

Surse de magneziu

alimente bogate in magneziu

Nu este deloc dificil să remediem un deficit de magneziu.
Asigurarea unei diete variate și echilibrate este în general suficientă pentru a introduce cantitatea potrivită de magneziu în corpul nostru. Alimentele care conțin acest macronutrienți sunt: legume cu frunze verzi (cum ar fi spanacul), dar și anghinarea, broccoli, varza și conopida.

O alta sursa de magneziu sunt cerealele integrale, cum ar fi pastele integrale și orezul.

Leguminoasele sunt si ele importante, în special mazărea, fasolea (în special neagră), lintea și nautul, și fructe uscate, cum ar fi migdalele, caju, fisticul și nucile. Tărâțele sunt, de asemenea, o sursă de magneziu, la fel ca și cacao și ciocolata neagră.

Din păcate, toate alimentele bogate în fibre, oxalați și fitați pot reduce biodisponibilitatea magneziului, deoarece se leagă de mineral, limitând absorbția acestuia.

Prevenirea deficitului de magneziu si importanța suplimentării

Pentru a preveni deficiența de magneziu, este necesar să urmați o dietă bogată în legume, în special fructe și legume de sezon, semințe uleioase, leguminoase și cereale integrale. 

Magneziul în natură apare sub forma unei sări de magneziu și ca orice sare, este compus dintr-un acid care permite transportarea substanței în organism.

Există diferite tipuri de suplimente de magneziu - aflați care este cel mai indicat pentru nevoile dumneavoastră:
 
Clorura de magneziu - este formata dintr- o moleculă de magneziu și clor 2 , împreună cu 6 molecule de apă. Are biodisponibilitate mare, astfel încât organismul o poate absorbi o cantitate mare.

Citratul de magneziu - conține 16% magneziu elementar și este absorbit mai bine decât oxidul de magneziu, deci poate fi potrivit pentru alcalinizarea urinei și a corpului.

Carbonatul de magneziu - are o  biodisponibilitate foarte scăzută pentru organismul uman, fiind utilizat în principal ca un antiacid.

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua