Imunitate scazuta: cauze, simptome si remedii

14-12-2020
de catre D. Sam
Imunitate scazuta: cauze, simptome si remedii

Cautati informatii despre imunitate scazuta? V-am pregatit un articol detaliat:

  1. Ce este imunitatea?
  2. Ce este sistemul imunitar?
  3. Simptomele imunitatii scazute
  4. Ce factori influențează imunitatea?
  5. Cand scade imunitatea?
  6. Cum să întărești imunitatea?

Sistemul imunitar joacă un rol cheie în protejarea organismului împotriva factorilor interni și externi. Sistemul imunitar protejează organismul atât împotriva factorilor externi (viruși, bacterii, ciuperci), cât și împotriva proceselor neoplazice. Primul semn al unui sistem imunitar slăbit este susceptibilitatea la infecții. Iata cum recunosti imunitatea scazuta si ce poti face pentru intarirea imunitatii.

Ce este imunitatea?

Imunitatea este capacitatea organismului de a combate agenții patogeni și de a proteja organismul împotriva potențialelor amenințări precum bacterii, viruși, ciuperci, paraziți sau toxine. Toate persoanele sunt înzestrate cu două tipuri de imunitate pentru a combate agenții patogeni: înnăscută (specifică) și dobândită (nespecifică). 
 
Prima linie de apărare a organismului împotriva virușilor și agenților patogeni este imunitatea înnăscuta. Aceasta este activata de fiecare dată când intram în contact cu un microorganism, pentru a permite identificarea și eradicarea mai rapidă a agentului patogen. Celulele sistemului imunitar responsabile pentru imunitatea înnăscută sunt: 

  • Macrofage
  • Granulocite
  • Monocite
  • Mastocite 
  • Limfocite 
  • Celulele NK și NKT
  • Celulele limfoide naturale 

Imunitatea dobândită, după cum sugerează și numele, se dezvoltă în timp si se caracterizează prin precizie ridicată în recunoașterea agenților patogeni. Când intram în contact cu un microorganism, celulele sistemului imunitar îl învață și acumulează memorie imună. Datorită acestui fapt, atunci când intră din nou în contact cu același microorganism, inițiază un răspuns imun. Următorele celule sunt responsabile pentru imunitatea specifică:

  • Limfocite T - condiționarea unui răspuns specific de tip celular
  • Limfocite B - condiționarea unui răspuns umoral specific
  • Celule care prezintă antigen
  • Citokine
  • Anticorpi

Ce este sistemul imunitar?

Sistemul imunitar reprezinta cea mai puternică armă de aparare a organismului. Sistemul imunitar este format din:

  • timus,
  • splină
  • Ganglionii limfatici,
  • amigdalele,
  • măduvă osoasă
  • vase limfatice

Corpul folosește două tipuri de răspuns - celular și umoral. Răspunsul celular determină multiplicarea celulelor T pentru a combate infecția, în timp ce răspunsul umoral produce anticorpi de către celulele B care se leagă de agenți patogeni, facilitând eliminarea acestora.

Sistemul imunitar este guvernat de timus - o glandă care controlează dezvoltarea țesuturilor limfatice, funcționează cu ganglionii limfatici și splina, care sunt esențiale pentru buna dezvoltare a sistemului imunitar.  

Splina produce imunoglobine și îndepărtează bacteriile sau leucocitele deteriorate, celulele albe din sânge și trombocitele. După îndepărtarea splinei, imunitatea scade semnificativ.

Ganglionii limfatici apar de-a lungul vaselor limfatice și reprezintă o parte importantă a sistemului imunitar pentru combaterea infecțiilor. Acționează ca un filtru natural care curăță limfa de germeni, toxine și chiar celule canceroase.

Amigdalele sunt gardianul căilor respiratorii și reprezintă prima linie de apărare a organismului împotriva microbilor. Celulele care se află în amigdale recunosc daunatorii și produc anticorpi pentru a-i combate. Amigdalele sunt deosebit de importante la copii, deoarece ajută sistemul imunitar să se adapteze. 

Măduva osoasă este țesutul care produce celule sanguine: celule roșii din sânge care transportă oxigenul, globule albe din sânge pentru a combate infecțiile și trombocite pentru coagulare.

Simptomele imunitatii scazute

Vulnerabilitatea la bolile sezoniere este un semnal clar că sistemul nostru imunitar are nevoie de un impuls. Cu toate acestea, există simptome mult mai puțin evidente care indică o scădere a imunității. Află ce încearcă să-ți spună corpul tău.

Imunitatea scazuta are mai multe simptome:

  • Infectii recurente la nivelul tegumentelor (cum ar fi candidozele sau cele de tipul herpes)
  • Inflamatia ganglionilor limfatici
  • Infectii ale sinusurilor sau ale urechii
  • Probleme digestive (diaree, greată și lipsa apetitului)
  • Insomnie
  • Stare generala de oboseala
  • Infectii urinare
  • Inflamatia si infectia organelor interne
  • Crestere si dezvoltare intarziata
  • Infectii respiratorii recurente (bronsita, raceli comune, pneumonie)
  • Anormalitati la nivelul celulelor sangvine (anemie)

Ce factori influențează imunitatea?

Rolul sistemului imunitar este de a proteja organismul împotriva infecțiilor și a altor boli. Un dezechilibru în reglarea răspunsului imun poate afecta procesele de multiplicare, maturare și interacțiune a celulelor sistemului imunitar. Activitatea sa este influențată de mulți factori.

Imunitatea noastră și activitatea sistemului imunitar sunt influențate de:

  • Vârstă
  • Sex
  • Factori genetici
  • Activitate fizica
  • Stres

Cand scade imunitatea?

Sistemul imunitar este adesea denumit scutul nostru natural de apărare. Imunitatea scazuta are mai multe cauze si nu reprezinta altceva decat o scădere a capacitatii de aparare a organismului, asociată cu o creștere a morbidității și un curs mai sever al diferitelor tipuri de infecții. 

Stilul de viață are un impact imens asupra imunității noastre. Probabil că nu este nevoie să reamintim efectele negative ale fumatului, consumului de alcool și droguri. 

Lipsa somnului este un alt factor foarte important care scade imunitatea. La fel ca stresul, lipsa somului crește nivelul de cortizol, ceea ce scade producția de leucocite. 

Excesul de zahăr, grăsimi, alimente procesate sau mesele neregulate se numara printre cauzele imunitatii scazute. Merită subliniat faptul că imunitatea noastră provine în mare măsură din intestin. Dezechilibrul florei intestinale este primul pas către problemele de imunitate.

Terapia cu antibiotice - administrarea de antibiotice în perioada de toamnă și iarnă nu este întotdeauna necesară. Acestea sunt ineficiente în tratarea infecțiilor virale, cum ar fi răcelile. Utilizarea frecventă a medicamentelor din acest grup poate determina scăderea imunității și poate induce rezistență la antibiotice. 

Lipsa activității fizice - un stil de viață sedentar duce la scaderea imunitatii.

Citeste si Antibiotice naturale: beneficii si utilizari

Cum să întărești imunitatea?

surce de vitamina c pt imunitate scazuta

Cautati remedii si tratamente pentru a creste imunitatea? Există multe modalități de a creste imunitatea si activitatea sistemului imunitar. Vaccinurile și suplimentele alimentare cu vitamine si minerale sunt deosebit de eficiente.

Merită să acordați atenție acestor remedii pentru imunitate scazuta: cele mai populare ingrediente din suplimentele pentru imunitate sunt extractele de goji sau acai, ginseng, acerola, soc, usturoi, aloe, echinacea si propolis. Merită să includeți zinc și fier în rutina zilnica. Primul este implicat în producerea de anticorpi imuni, iar cel de-al doilea în prevenirea anemiei.

O importanță deosebită pentru creșterea imunității trebuie acordata acidului ascorbic, care reduce permeabilitatea și întărește pereții capilari ai vaselor de sânge, ceea ce crește rezistența membranelor la infecții. Vitamina C se poate obtine cel mai bine din citrice sau din sucuri de coacăze negre sau măceșe. Suplimentele cu vitamina C întăresc imunitatea naturală și stimulează sistemul imunitar.

Uleiul de pește reprezinta un tratament eficient pentru imunitate scazuta. Uleiul din ficat de cod sau rechin conține cantități importante de acizi grași polinesaturați și vitaminele E, D, A.

Ar trebui să aveți grijă de igiena personală, nu uitați să vă spălați frecvent pe mâini. În perioada de infecții crescute, ar trebui evitate locurile cu cel mai mare risc de infecție (supermarketuri, piete).

Nu trebuie să uitați de activitatea fizică, care ar trebui efectuată de cel puțin 3 ori pe săptămână timp de 30-60 de minute.

Când creșteți imunitatea, merită să acordați atenție dietei. Eliminați alimentele procesate din meniu și înlocuiți-le cu cantități mai mari de legume și fructe proaspete. Sunt o sursă excelentă de vitamine, minerale și antioxidanți indispensabili pentru buna funcționare a organismului.

Schimbarea stilului de viață și a dietei este un pas bun spre refacerea florei intestinale și consolidarea sistemului imunitar. O dietă adecvată este o modalitate excelentă de a reconstrui microflora bacteriană. Sursa probioticelor naturale sunt în special iaurturile, castraveți murați sau varza.

Ce să mănânci pentru a creste imunitatea? Meniul ar trebui să fie dominat de legume, dar merită să consumăm, printre altele citrice, iaurt natural, usturoi, ghimbir, suc de lamaie sau ceai de ghimbir.

Imunitatea scazuta poate aparea din multe cauze, insa nu trebuie să uitați ca activitatea fizica si igiena zilnica pot creste imunitatea si pot preveni aparitia infectiilor.

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua