Colagenul: Ce este? Beneficii si alimentele care contin colagen

25-09-2020
de catre . Admin
Colagenul: Ce este? Beneficii si alimentele care contin colagen

Dacă ai peste 35 de ani și observi că pielea ta începe să piardă din elasticitate și fermitate sau au apărut primele riduri, este necesar să completezi necesarul de colagen al organismului. O poti face cu ajutorul produselor Kollagen din gama Doppelherz sau a alimentelor menite sa creasca natural sintetiza de colagen a organismului.

Ce este colagenul?

Colagenul este o proteină care este produsă de celulele țesutului conjunctiv, fibroblaste. Reprezintă aproximativ 30% din masa totală a proteinelor din corpul nostru și 80% din tot țesutul conjunctiv.
Corpul tău este capabil să producă această proteină în mod natural. Celulele țesutului conjunctiv, fibroblastele, sunt cele care îl generează.

Care sunt diferitele tipuri de colagen?

Exista mai multe tipuri de colagen, fiecare cu proprietăți esențiale pentru funcționarea corpului nostru.

Cele mai relevante tipuri de colagen:

Tipul I - localizat in piele, oase, tendoane, dinți, cornee. Funcţie - rezistență la întindere și menținerea integrității pielii

Tipul II - localizat in cartilaje. Funcţie - mărește hidratarea cartilajelor, conferind elasticitate.

Tipul III - localizat in vasele de sânge si piele. Funcţie - oferă elasticitate structurilor care trebuie să se dilate

Tipul IV - localizat in tesut interstițial (între organe) și placentă. Funcţie - funcționează ca o plasă care oferă suport pielii și altor structuri. 

Colagenul și pielea noastră

Știai că poti include alimente bogate în colagen în dieta ta care să te ajute să mențineții elasticitatea pielii? De fapt, ar fi mai corect să spunem că există alimente capabile să stimuleze producția de colagen și elastină.

Toate sunt alimente bogate în antioxidanți, acizi grași omega 3 și săruri minerale. Starea de sănătate a pielii (atât a feței cât și a corpului) este strâns legată de prezența colagenului, deoarece aceasta proteina constituie o mare parte din derm, avand sarcina de a proteja țesuturile și de a crea o barieră împotriva toxinelor și a agenților externi dăunători.

Colagenul este componenta principală a părului și a unghiilor, precum și a ligamentelor și a țesuturilor conjunctive. Mai concret, constituie o mare parte a dermei, de aceea, atunci când pielea produce mai puțin colagen, începe să-si piardă fermitatea.

Când începem să pierdem colagen și de ce?

Pielea este alcătuită din 80% colagen. Producția de colagen începe să scadă incepand cu vârsta de 25 de ani și primele efecte se observă după 35 de ani. Odată cu scăderea colagenului, structura epitelială slăbește, pielea este mai subțire, părul este mai puțin puternic și încep să apară primele riduri.

De-a lungul anilor, scăderea colagenului din corpul dumneavoastră are consecințe negative nu numai pentru piele, ci și pentru tendoane, ligamente și articulații, care își pierd elasticitatea și flexibilitatea.
Prin urmare, asistăm la degradarea progresivă a țesuturilor musculare, care provoacă dureri la nivelul articulațiilor cu risc de osteoporoză și artroză.

De ce pierdem colagen? 

Principalii factori care accelerează pierderea de colagen:

Corpul nostru produce o enzimă (o substanță chimică care reglează reacțiile organismului) numită colagenază. Funcția sa este de a distruge excesul de colagen pentru a evita acumularea nedorită. Cu toate acestea, există câțiva factori care pot genera un dezechilibru, adică o situație în care distrugerea colagenului depășește producția sa.

Îmbătrânirea: de-a lungul anilor, dezechilibrul dintre colagen și colagenază se înrăutățește, de fapt producția de proteine structurale scade odată cu îmbătrânirea. Acest proces este inevitabil, dar știm că un stil de viață sănătos poate întârzia degradarea fiziologică a colagenului.

Menopauza: S-a observat că pierderea colagenului este mai pronunțată la femeile aflate în postmenopauză. Scăderea nivelului de estrogen care apare la femei, afectează compoziția pielii și a articulațiilor, care isi pierd rezistența și elasticitatea.

Poluare: daca locuiesti în medii foarte poluate (lângă fabrici, autostrăzi sau orașe industrializate) expunerea corpului la o concentrație mai mare de toxine, care par să afecteze negativ sinteza colagenului.

Tutun: Produsele din tutunului afectează direct structura moleculelor de elastină (o altă proteină a țesutului conjunctiv) și a colagenului. Aceste două componente fac parte din structura pielii și pierderea lor favorizează apariția ridurilor și a petelor. În plus, tutunul stimulează activitatea colagenazei.

Expunerea la radiații UV: radiațiile ultraviolete modifică și slăbesc moleculele care alcătuiesc colagenul. Pielea va încerca să repare aceste leziuni prin creșterea sintezei moleculelor de elastină, care, totuși, conferă pielii un aspect mai aspru și neregulat.

Zahăr rafinat: zahărul găsit în majoritatea produselor rafinate se leagă de moleculele de colagen și provoacă modificări degenerative în structura lor. Acest lucru sporeste pierderea de colagen și slăbește structura țesutului, afectând aspectul pielii.

Boli: Multe boli, cum ar fi lupusul sau artrita reumatoidă, afectează direct producția de colagen și provoacă un dezechilibru între nivelul acestei proteine și cel al colagenazei.

Dietele hipo-proteice: dietele sărace în aminoacizi (în special glicină, lizină și prolină) afectează negativ sinteza colagenului. Persoanele cu diete inadecvate vor avea pielea mai slabă și vizibil mai puțin elastică.

Deficitul de vitamina C: Vitamina C este un nutrient esențial pentru sinteza corectă a colagenului. Deficiența sa afectează în mod direct capacitatea organismului de a produce această proteină.

De asemenea introducerea unui supliment de colagen în rutina zilnică îmbunătățeste sănătatea și aspectul pielii si sustineti flexibilitatea tendoanelor, ligamentelor și a articulațiilor. Un studiu realizat pe un grup de femei cu varste cuprinse între 35 și 65 care au folosit Kollagen 11000 plus pentru sanatatea articulatiilor si Kollagen Beauty pentru sanatatea pielii a aratat o imbunatatire a starii de sanatate după doar opt săptămâni de tratament.

Mâncarea este, de asemenea, un factor deosebit de important, în special în cazul veganilor și vegetarienilor. Aceste persoane vor trebui să urmeze o dietă variată și echilibrată pentru a obține aminoacizii necesari sintezei colagenului. În schimb, persoanele care consuma carne vor obține această proteină direct din produsele de origine animală.

Care sunt consecințele deficitului de colagen?

Deficitul de colagen poate provoca unele daune care ne vor afecta organismul în diferite moduri. Cea mai afectata este pielea, dar vor apărea și unele modificări osoase, musculare și digestive.

Următoarea listă prezinta principalele consecințe ale deficitului de colagen:

Linii de expresie și riduri: colagenul conferă elasticitate și structură pielii. O deficiență a acestei proteine va afecta negativ fermitatea pielii, accelerând apariția primelor riduri.

Cearcăne și aspect obosit: fibrele de colagen ajută la menținerea volumului feței. Lipsa colagenului duce la apariția cearcănelor și va provoca o subțiere a feței, mai ales la nivelul obrajilor.

Subțierea gingiilor: colagenul joacă un rol esențial în menținerea sanatatii dentare, de fapt este componenta care ancorează dinții de gingii. Lipsa acestui nutrient duce la retragerea țesutului gingival, provoacă durere, sensibilitate la alimente calde sau reci și în cazuri extreme, pierderea dintilor.

Păr lipsit de viata: dacă nivelul de colagen este insuficient, aportul de substanțe nutritive către foliculul de păr scad si automat părul va fi mai vulnerabil la acțiunea radicalilor liberi. Lipsa colagenului face părul sa fie lipsit de volum și îi va oferi o textură aspră.

Celulita: Mulți oameni cred că apariția celulitei se datorează creșterii masei corporale. În realitate, celulita derivă din presiunea grăsimii subcutanate (în principal a coapselor și a feselor) pe o piele subțire și nu foarte elastică. Prin urmare, pierderea colagenului poate duce la apariția celulitei.

Dureri articulare: cartilajul articular, alcătuit în mare parte din colagen, este responsabil pentru protejarea articulațiilor. O scădere a nivelului acestei proteine poate provoca subțierea cartilajului, ceea ce va provoca dureri articulare.

Dureri musculare: Colagenul contribuie, de asemenea, la îmbinarea fibrelor musculare, ligamentelor și tendoanelor cu oasele. Lipsa colagenului va slăbi aceste conexiuni, favorizand aparitia leziunilor musculare.

Permeabilitate intestinală mai mare: bariera noastră intestinală permite absorbția nutrienților din dietă și în același timp previne trecerea toxinelor și a microorganismelor. O scădere a nivelului de colagen va crește permeabilitatea intestinală, favorizând trecerea substanțelor nocive și provocând diaree, constipație, dificultăți de absorbție a nutrienților și dificultăți de concentrare.

Care sunt alimentele care contin colagen?

Care sunt alimentele care contin colagen?

Urmatoarele alimente contin colagen si ne ajută să menținem tonusul și elasticitatea pielii mai mult timp:

Carnea

Carnea cu cel mai mare conținut de colagen este:

  • Vită
  • Carne de oaie
  • Păsări de curte
  • Vânat
  • Carne de porc (în special pulpa)
  • Pulpa de vita este la fel de bogata în proteine și colagen.

Peștele

Deși peștele conține mai puțin colagen decât carnea, este la fel de bogat în proteine.
Omega 3, care se găseste în principal în somon și ton, protejează, de asemenea, membrana grasă din jurul celulelor epiteliale. Drept urmare, acest tip de pește reduce starea inflamatorie și conferă elasticitate și fermitate pielii.

Fructele și legumele roșii

Fructele roșii precum mere, căpșuni, cireșe, sfeclă, ardei roșu etc. conțin licopen, o substanță care, pe lângă faptul că este un antioxidant, stimulează producția de colagen.

Fructe bogate în vitamina C

Vitamina C este esențială pentru producerea de colagen. Îl găsim în portocale, lămâi, kiwi, grapefruit, mango, ananas și alte fructe. Aceste fructe conțin și antioxidanți care încetinesc formarea ridurilor.

Alimente bogate în sulf

Alimentele precum țelina, măslinele verzi și negre, usturoiul, castravetele, banana, ceapa și tofu sunt bogate în sulf, un element capabil să creasca productia de colagen.

Prin urmare, femeile care doresc să încetinească efectele îmbătrânirii, persoanele în vârstă care doresc ameliorarea durerilor articulare, sportivii și persoanele care suferă de tulburări intestinale sau metabolice vor beneficia cel mai mult de pe urma cresterii productie naturale de colagen.

Consumul echilibrat al altor aminoacizi (cum ar fi arginina) și minerale (cum ar fi manganul) contribuie, de asemenea, la sinteza colagenului. În general, se consideră că o dietă echilibrată, bogată în fructe și legume proaspete, oferă toți nutrienții necesari pentru producerea de colagen.

Care sunt beneficiile unui supliment de colagen?

Va prezetam un rezumat al principalelor beneficii asociate consumului de suplimente cu colagen:

  • Colagenul imbunătățeste aspectul ridurilor și al liniilor de expresie.
  • Reduce celulita localizata pe coapse și crește fermitatea pielii picioarelor.
  • Combate durerea asociata osteoartritei si amelioreaza durerile articulare cu o eficacitate similară cu cea a paracetamolului. 
  • In cazul tinerilor sportivi, suplimentarea cu 10 grame de colagen timp de șase luni a arătat o reducere a durerilor articulare datorită antrenamentului intens.
  • Există studii care arată că suplimentarea cu colagen lichid acționează ca tratament pentru pierderea densității osoase.
  • Ofera echilibru intestinal. 
  • Suplimentele de colagen sunt o sursă bună de glicină, un aminoacid care pare să stimuleze producția de acizi din stomac.
     

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua