Merisoare - Ce sunt si ce beneficii si proprietati au?

10-05-2022
de catre Dr. Sam
Merisoare - Ce sunt si ce beneficii si proprietati au?

Merișoarele sunt considerate inca din cele mai vechi timpuri remedii uimitoare pentru diferite probleme de sanatate. Nu numai că sunt gustoase, dar conțin vitamine și minerale esențiale pentru sănătatea ta. 

Ce sunt merisoarele?

Merisoarele, care mai numite si "insulina verde” sunt fructe de padure mici si rosii, ce au o compozitie nutritionala valoroasa pentru corpul uman. Sunt foarte apreciate pentru beneficiile și proprietățile medicinale pe care le au pentru sănătate, fiind considerate unele dintre cele mai nutritive si sănătoase fructe de pădure. 

Merișorul are proprietăți antibacteriene și antifungice, datorită cărora este eficient, inclusiv in lupta impotriva infectiilor vezicii urinare, a anumitor afectiuni ale pielii si a ulcerelor gastrice.

La ce este bun merișorul? Ce proprietăți vindecătoare are merișorul și cum se utilizează?

Despre merișor

Merișorul are multe proprietăți medicinale care sunt cunoscute de mult timp. Medicina populară recomandă utilizarea merișorului în răceli, angină, boli reumatice, în probleme ale vezicii urinare, în afectiuni ale stomacului, intestinelor și pancreasului, precum și în avitaminoză și oboseală.

Important: multe medicamente din ziua de astăzi isi bazează compozitia pe merișoare!

In merisoare se acumulează în concentrație mare substanțe cu proprietăți unice pentru sănătate, cum ar fi proantocianidine - care, printre altele, protejează ficatul, scad nivelul zahărului din sânge, cresc puterea de contracției a mușchiului inimii. Cu toate acestea, efectele benefice ale merisoarelor asupra sistemului urinar sunt cele mai cunoscute. Pe lângă proprietățile aseptice, merisoarele au și beneficii nutriționale. Sunt o sursă bogată de vitamine A, B și C. Fructele proaspete conțin cei mai mulți nutrienți și substanțe medicinale.

Merișoarele sunt foarte bogate în compuși bioactivi din plante și antioxidanți - în special polifenoli. Mulți dintre acești compuși ai plantelor sunt concentrați în coaja de merișor și mai putini prezenti în sucul de merișor. (3)

Iată compușii vegetali găsiți în merișoare:

  • quercetina - cel mai abundent polifenol antioxidant din merisoare. De fapt, merișorul este una dintre principalele surse de quercetină. (4)
  • miricetina - un alt polifenol antioxidant din merisoare. Miricetina are o serie de efecte benefice asupra sănătății.(5)
  • peonidina – este responsabilă pentru culoarea roșie a merisoarelor și pentru unele dintre efectele benefice asupra sănătății. Merișorul reprezinta una dintre cele mai bogate surse de peonidină din dietă.(6)
  • acidul ursolic - concentrat în coaja de merișor, este un compus triterpenic. Este un ingredient regasit în multe remedii tradiționale din plante medicinale și are un puternic efect antiinflamator. (7)

merisor

Merisorul poate fi păstrat la frigider până la trei luni. Fructele de merisor uscate, își păstrează proprietățile câțiva ani. Merișoarele tolerează bine temperaturile ridicate, iar gătitul nu distruge compușii din compozitie.

De ce merita sa consumi merisor? Proprietăți

Merișorul are o serie de proprietăți si beneficii asupra sănătății. Iata care sunt principalele beneficii ale merișorului:

  • Calmează simptomele bolilor tractului urinar,
  • Reduce susceptibilitatea la infecții ale tractului urinar,
  • Scade nivelul de colesterol rău,
  • Scade tensiunea arteriala,
  • Sprijină activitatea sistemului circulator și atenuează simptomele  trombozei ,
  • Reduce riscul de boli gingivale,
  • Previne ulcerul stomacal,
  • Reduce riscul de boli de inima,
  • Crește puterea de contracție a mușchiului inimii,
  • Scade nivelul zahărului din sânge,
  • Reduce riscul de pietre la rinichi,
  • Reduce rigiditatea vaselor de sânge,
  • Ajută în lupta împotriva diareei.
  • Participă la producerea de colagen, calmează afecțiunile reumatice, 
  • Reduce efectele unui accident vascular cerebral sau cheag de sânge
  • Reduce riscul de înfundare a vaselor de sânge.

1. Recomandat in infecții ale tractului urinar 

Femeile sunt cele mai predispuse la infecții ale tractului urinar (bărbații sunt de opt ori mai puțin predispusil să sufere de infecții ale tractului urinar). Cercetările arată că aproximativ 30% dintre femei se confrunta cel putin o data in viața cu cistita. Cele mai frecvente infecții ale tractului urinar sunt cele cu Escherichia coli (E. coli). Aceste bacterii ajung în tractul urinar unde provoacă inflamație. (8)

Studiile au arătat că merișorul reduce aderența bacteriilor E.coli la pereții tractului urinar, reducând în același timp cantitatea acestor bacterii în urină. Prin urmare, datorită proprietăților de eliminare a bacteriilor E. coli, merisoarele pot reduce riscul de inflamație la nivelul tractului urinar.

2. Ajută la prevenirea infecțiilor vezicii urinare 

Merisoarele ajută la prevenirea infecțiilor urinare in cazul persoanelor care au probleme cu golirea completă a vezicii urinare (cum ar fi bărbații cu prostată mărită), cu cateter sau cu tulburări neurologice (de exemplu, după un accident vascular cerebral, sau leziune a coloanei vertebrale), adică în cazurile în care riscul de infectie este foarte mare mare.

3. Previne aparitia ulcerului gastric

Substanțele conținute de merișoare împiedică bacteriile care provoacă ulcerul gastric să se depună pe pereții sistemului digestiv. De exemplu merișorul oprește depunerea Helicobacter pylori în mucoasa gastrică.

4. Reduce riscul de apariție a infectiilor dentare

Extractul de merisoare reduce cu pana la 60% riscul de depunerea a bacteriilor în gură sau pe gingii. Acest lucru reduce cantitatea de bacterii patogene din gură și implicit incidența bolilor parodontale și ale gingiilor.

5. Reduce riscul de boli de inima

Flavonoidele din merisoare sunt foarte asemanatoare cu cele din vinul rosu, asa ca atunci cand sunt consumate, acestea au rezultate excelente in prevenirea bolilor de inima. Compușii conținuti de merișoare opresc formarea cheagurilor de sânge și au un efect benefic asupra expansiunii vaselor de sânge.(9)

6. Reduce efectele unui accident vascular cerebral

Merisorul are capacitatea de a proteja celulele creierului de leziunile care apar în timpul unui accident vascular cerebral sau in cazul unui cheag de sânge. 

7. Previne oxidarea colesterolului

Reduce riscul de arterioscleroză și înfundarea vaselor de sânge.

merisor proprietati

Merișoare - valori nutriționale și putere calorică

Merișoarele proaspete conțin aproximativ 90% apă, restul fiind în principal carbohidrați și fibre.

Principalii nutrienți din 100 de grame de merișoare crude, neîndulcite sunt:

Valoare energetică 100 g
Calorii: 46
apă 87%
proteine 0,46 grame
carbohidrați 12,2 grame
zahăr 4 grame
fibre 4,6 grame
grăsimi 0,13 grame

Fructele de merișoare sunt compuse în principal din carbohidrați și fibre. Contin zaharuri simple, cum ar fi zaharoza, glucoza și fructoza. (2) Restul sunt fibre insolubile - cum ar fi pectina, celuloza și hemiceluloza - care trec prin intestine aproape intacte.

Merișoarele conțin și fibre solubile. Din acest motiv, consumul excesiv de merisoare poate provoca simptome gastrointestinale precum diareea.

Merișoarele sunt o sursă bogată de multe vitamine și minerale, printre care: calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, zinc, vitamina C, acid folic, vitamina A, vitamina E, vitamina K.

Ce vitamine si minerale contin merisoarele?

Vitamina C 14,0 mg
Tiamina 0,012 mg
Riboflavina 0,02 mg
Niacină 0,101 mg
Vitamina B6 0,057 mg
Acid folic 1 µg
Vitamina A 63 UI
Vitamina E 1,32 mg
Vitamina K 5,0 µg
Calciu 8 mg
Fier 0,23 mg
Magneziu 6 mg
Fosfor 11 mg
Potasiu 80 mg
Sodiu 2 mg
Zinc 0,09 mg

Sursa datelor: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (1)

Merisor - contraindicatii

Merișoarele nu trebuie consumate de persoanele care iau anticoagulante. Substanțele din merișor pot face dificilă eliminarea acestor medicamente din organism, ceea ce poate contribui la apariția hemoragiilor.

Cum poti să consumi merișoare?

Merisoarele pot fi consumate crude sau uscate. Fructele crude, datorită conținutului ridicat de antociani, au un gust foarte acid, așa că este dificil să le consumi neprelucrate.

Din acest motiv, merișoarele uscate au de cele mai multe ori un mic adaos de zahăr și uneori chiar si conservanți. Acești aditivi formează de obicei jumătate din compoziție.

Din motive terapeutice, sucul proaspăt de merisor stors este cel mai bun. Sucul de merisor poate fi achiziționat in principal din magazinele de tip plafar.

Merisoarele poate fi folosit si in bucatarie

Merișoarele proaspete conțin mai mulți nutrienți, cum ar fi fibre, potasiu și vitamine cheie. Fructele de merisor uscat, au mult mai multe calorii si zahar.

Merișoarele pot fi folosite pentru a prepara diverse deserturi, sucuri și siropuri. Merisoarele pot fi găsite și sub formă de jeleuri, fructe confiate sau amestecuri de ceai cu fructe de merișor. Merișoarele uscate pot fi adăugate și la deserturi.

Surse:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/269142
  2. https://www.britannica.com/plant/cranberry
  3. https://www.nccih.nih.gov/health/cranberry

Data publicare: 10.05.2022 | Ultima revizurie: 10.05.2022

Recenzii

Nici o postare găsită

Postare noua